על טעם וריח, ואנשים
בפה יש לנו קולטנים לחמישה סוגים של טעם בלבד. מאין מגיע מגוון הטעמים העצום שאנו מכירים?
חשים את העולם: תגובה לריחות - יסודי
על הפעילות
פעילות זאת מציעה התנסות בחוש הריח. בשלב הראשון הלומדים יתנסו באופן אישי בהרחת פריטים שונים המוגשים על צלחת. הם יתארו את תחושתם באמצעות מחוון חייכנים המתאר את התגובה שעוררה אותו ריח וידביקו או ייצרו חייכן על דף עבודה. בשלב השני יעבדו בזוגות ויערכו השוואה ביניהם על מה שחוו בהתנסות. בשלב השלישי יערכו דיון כיתתי בו ישתפו בחוויות מההתנסות ויוכלו לגלות, שכל אחד מפרש ומגיב קצת אחרת כשהוא נחשף לריחות שונים. לבסוף יעבדו בזוגות או בצוותים וישתפו בדרך יצירתית משהו חדש שלמדו על הנושא.
חוש הריח, ריחות, גירוי, מוח, קליטת מידע
הבניית ידע, יישום ידע, יצירתיות, מיומנויות חקר, פרזנטציה, רפלקטיביות לתהליך הלמידה, שימוש בייצוגים שונים, שיתוף פעולה
חשים את העולם: חוש הריח - יסודי
על הפעילות
הפעילות מזמנת התנסות המפעילה את חוש הריח. תחילה יערך דיון כיתתי קצר לפתיחת נושא חוש הריח. בשלב הראשון של ההתנסות הלומדים יעבדו בזוגות, יחשפו למגוון סוגים של ריחות, יתוודעו לשונות והאחידות בזיהוי ריחות. בשלב השני הלומדים יבצעו משימה של השלמת מילים מתוך קטע מידע קצר, שבאמצעותו ילמדו איך האף כאיבר חישה קולט ריחות וגם על חשיבות חוש הריח. בחלק השלישי והאחרון כל זוג יציג רפלקציה על תהליך ההתנסות והלמידה.
חוש הריח, ריחות, תאי חישה, קולטנים, מוח, קליטת מידע
הבניית ידע, יישום ידע, מיומנויות חקר, רפלקטיביות לתהליך הלמידה, שיתוף פעולה