הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

ביוטכנולוגיה במטבח

בעיני רבים, תחום הביוטכנולוגיה מזוהה עם מדענים חמורי סבר בחלוקים לבנים שעושים דברים משונים במעבדות משוכללות, אך מתברר שאפשר להניע תהליכים ביוטכנולוגיים גם אצלנו במטבח, בלי חלוק ובלי ציוד יקר.

צפה בסרטון

בחרו בתשובה הנכונה. תוצרי תהליך התסיסה הם: 

1.

סוכר ו-CO2

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

אתאנול וחמצן

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

אתאנול ו-CO2

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

סוכר וחמצן

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בחרו בתשובות הנכונות. תרומת השמרים להתפחת הבצק היא באמצעות:

1.

קליטת חמצן בתהליך הנשימה האירובית.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

פליטת חמצן בתהליך הנשימה האירובית.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

פליטת CO2 בתהליך התסיסה (נשימה אנאירובית).

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

פליטת COבתהליך הנשימה האירובית.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

לפניכם מספר שלבים בתהליך יצירת גבינה קשה (גיבון):א. יצירת גושיםב. פירוק הלקטוז על ידי חיידקיםג. הוספת חיידקים לחלבד. הוספת האנזים רניןה. יצירת חומצה לקטיתו. סחיטת המיםסדר השלבים הנכון הוא: (בחרו בתשובה הנכונה) 

1.

ג'  א'  ב'   ד'  ה'   ו'

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

ג'  ה'  ד'  ב'  א'   ו'

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

ג'   ב'   ה'   ד'  א'  ו'

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

ב'  ג'   ה'  ד'  א'    ו'

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מתחו קו בין התהליך בטור א' למיקרואורגניזמים האחראים לו בטור ב':

1. שמרים
2. חיידקים
1. ייצור יין, ייצור בירה והתפחת בצק
2. ייצור חומץ, ייצור גבינה וייצור יוגורט

נראה שגילוי תהליך ייצור הגבינה התרחש לראשונה לגמרי בטעות, לפני כ-8,000 שנים. ייתכן שבני האדם שבייתו לראשונה את הכבשים היו נוודים, שנהגו לאחסן את החלב ומזונות אחרים בשקים שהיו עשויים, בין היתר, מקיבות של כבשים. מתברר שבקיבה של כבשים (בעיקר של טלאים שעדיין יונקים), קיים אנזים בשם רנין שמפרק את חלבון החלב, קזאין, וגורם לו להתקרש.

על כך ועוד תוכלו לקרוא בקישור: מהי גבינה?

סרטון אינטראקטיבי

ביוטכנולוגיה במטבח ‒ סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
על הפעילות

בצפייה בסרטון זה יתוודעו התלמידים לתרומתם של מיקרואורגניזמים (שמרים וחיידקים) לייצור מזון. הסרטון מסביר כיצד תהליכי תסיסה של שמרים מאפשרים התפחה של בצק ללחם וייצור אלכוהול, הנדרש בתעשיית היין והבירה, כיצד נוצר חומץ בן יין, איך מייצרים גבינות ויוגורט ומה דרוש לכבישת ירקות. בסרטון שלוש שאלות רב ברירה שעליהן ניתן לענות על סמך המידע המופיע בסרטון, שאלת התאמה ואינטראקציה מסוג "הידעת".

מושגים

טעם, מיקרואורגניזמים, סוכר, שמרים, פחמימות, אנרגיה, פטריות, חמצן, נשימה אירובית, נשימה אנאירובית, תסיסה, אלכוהול, פחמן דו-חמצני, מים, גלוטן, יין, חיידקים, חומצה אצטית, אתאנול, חומץ, לקטוז, כימיקלים, חלב, חומצה, חלבון, רנין, יונקים, גבינה, עובש, ביוטכנולוגיה, יוגורט

לפניכם ניסוח התגובה שבה סוכרוז (הסוכר שבו אנו משתמשים בבית) הופך לאתאנול ולפחמן דו-חמצני בתהליך אנאירובי (ללא השתתפות חמצן). רשמו דרגות חמצון וענו על השאלה: האם תגובה זו היא תגובת חמצון-חיזור? 

1. כן, זו תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. לא, זו אינה תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

לפניכם ניסוח התגובה שבה סוכרוז (הסוכר שבו אנו משתמשים בבית) הופך לפחמן דו-חמצני ולמים בתהליך אירובי (בהשתתפות חמצן). כתבו דרגות חמצון, וענו על השאלה: האם תגובה זו היא תגובת חמצון-חיזור? 

1. כן, זו תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. לא, זו אינה תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

לפניכם ניסוח התגובה שבה גלוקוז (הסוכר שנמצא בענבים) הופך לפחמן דו-חמצני ולאתאנול בתהליך אנאירובי (ללא השתתפות חמצן). כתבו דרגות חמצון, וענו על השאלה: האם תגובה זו היא תגובת חמצון-חיזור? 

1. כן, זו תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. לא, זו אינה תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

לפניכם נוסחאות המבנה של אתאנול ושל חומצה אצטית (חומץ), שבהן הפחמנים מוספרו בספרות 1 ו-2. כתבו את דרגות החמצון של כל אחד מהפחמנים בשתי המולקולות. בחרו בכל התשובות הנכונות. 

1. בתגובה שבה אתאנול הופך לחומץ, האתאנול משמש כמחמצן.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. בתגובה שבה אתאנול הופך לחומץ רק דרגת החמצון של פחמן 1 משתנה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. בתגובה שבה אתאנול הופך לחומץ, דרגות החמצון של שני הפחמנים משתנות. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. התגובה שבה אתאנול הופך לחומץ אינה תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

5. בתגובה שבה אתאנול הופך לחומץ אין שינוי בדרגות החמצון של הפחמנים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

6. בתגובה שבה אתאנול הופך לחומץ, האתאנול משמש כמחזר. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

הפיכת סוכר החלב – לקטוז – לחומצה לַקְטִית (חומצת חלב) היא תהליך בעל שלבים רבים מאוד. בשלב האחרון חומצה פִּירוּבִית הופכת לחומצה לַקְטִית. לפניכם נוסחאות המבנה של חומצה פִּירוּבִית ושל חומצה לַקְטִית. רשמו את דרגות החמצון של כל אחד מהפחמנים בשתי המולקולות. בחרו בכל התשובות הנכונות. 

1. בתגובה שבה חומצה פִּירוּבִית הופכת לחומצה לקטית, החומצה הפִּירוּבִית משמשת כמחזר.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. התגובה שבה חומצה פִּירוּבִית הופכת לחומצה לקטית אינה תגובת חמצון-חיזור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. התגובה שבה חומצה פִּירוּבִית הופכת לחומצה לקטית היא תגובת חמצון-חיזור. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. בתגובה שבה חומצה פִּירוּבִית הופכת לחומצה לקטית, החומצה הפִּירוּבִית משמשת כמחמצן. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

5. פחמן בעל דרגת חמצון 3+ נמצא בחומצה הלקטית בלבד.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

מזהים תגובות חמצון חיזור: ביוטכנולוגיה במטבח ‒ סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
על הפעילות

בפעילות זו התלמידים צופים בסרטון המציג תהליכים ביוטכנולוגיים לייצור מזון: הכנת לחם, יין, בירה וגבינות, ועונים על שאלות בנושא חמצון-חיזור.

מושגים

מחמצן, מחזר, חמצון, חיזור, דרגות חמצון, תגובות חמצון-חיזור

מערך שיעור

מנסים ומוכיחים: חיידקים יוצרים יוגורט

שלושה שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו התלמידים יבצעו שני ניסויים (בקבוצות): בשיעור הראשון יבצעו ניסוי ראשון, שבו יוסיפו יוגורט לחלב ויעקבו אחרי השינויים.
בשיעור השני התלמידים יתכננו ניסוי המשך ויבצעו אותו, על מנת לבדוק אם אלה חיידקים שגורמים לחלב להפוך ליוגורט,
תוך כדי יישום מיומנויות החקר: שימת לב לתכנון בקרות מתאימות, ניתוח תוצאות, הסקת מסקנות מניסוי והכרה במגבלות של מערכת ניסוי.
את הרקע לשימוש של מיקרואורגניזמים במזון יקבלו התלמידים מסרטון שבו מתוארת המעורבות של שמרים וחיידקים בייצור מזונות שונים.
לביצוע הפעילות במלואה כדאי להקדיש שלושה שיעורים לא צמודים.

מושגים

תהליך החקר המדעי, חומרים: מרכיבי המזון, תהליך כימי, חומצה, הכנת מזון ועיבודו, חלבון

מיומנויות

חשיבה ביקורתית, מיומנויות חקר