תרגום רנ”א לחלבון
אחד התהליכים הבסיסיים ביותר בתא הוא יצירת החלבונים – המוציאים לפועל של רוב התהליכים בתא. אחד השלבים בדרך ליצירתם הוא סינתזת החלבון שמתרחשת בריבוזום. הסרטון הראשון שהבאנו לכם מתאר בפשטות איך החלבון מסונתז בריבוזום.
עושים אנלוגיות: אברוני התא
על הפעילות
לאחר צפייה בשני סרטונים, יתבקשו התלמידים לרשום בטבלה את שמות האברונים שהוזכרו בסרטון, את תפקודם ומה האנלוגיה שבה השתמשו יוצרי הסרט כדי לתאר תפקוד זה. התלמידים יתבקשו להביא חפצים המהווים אנלוגיה לאברוני התא. התלמידים יעבדו בצוותים של עשרה, כשכל תלמיד יציג את החפץ שהביא ויסביר את האנלוגיה לאברון שאותו הוא מציג לשאר חברי הצוות. התלמידים יציירו את אברוני התא השונים וייצרו קווים המגשרים בין האברונים השונים. הקווים יציגו קשרים אפשריים המתרחשים כדי לאפשר את תפקודו התקין של התא. הקבוצות יתחלפו וכל קבוצה תעריך את עבודתה של קבוצה אחרת.
תא, אברוני התא, קרום, ציטופלסמה, גרעין, מיטוכונדריה, ריבוזום, מנגנון גולג'י, רטיקולום אנדופלסמטי, ליזוזום, דופן, חלולית, כלורופלסט
הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה
עושים כותרות בעיתון: בוחרות מדע
על הפעילות
בפעילות זאת יתפקדו התלמידים והתלמידות כעיתונאים, יעבדו בקבוצות ויעצבו דף ראשון בעיתון. הכותרת הראשית בדף זה תהיה ידיעה מדעית שבה התלמידים יסבירו לקהל הקוראים. התלמידים יציגו בכיתה את הסרטון ואת העיתון המודפס ויספרו על מהלך עבודתם. תוצר העיתון יוערך על ידי המורה או בהערכת עמיתים על הידע המדעי, העיצוב וההצגה בכיתה. הפעילות מומלצת לערב הורים ותלמידים או ליום מגמה.
פרס נובל, מבנה מולקולה, חלבונים, ריבוזום, ביטוי גנים, תרגום, שעתוק, תעתוק, mRNA, כימותרפיה, גידול ממאיר, סרטן, תאי גזע, מערכת החיסון, נגיף, וירוס
הבניית ידע, טיפול במידע, יצירתיות, מיומנויות חקר, פרזנטציה, פתרון בעיות וקבלת החלטות, רפלקטיביות לתהליך הלמידה, שיתוף פעולה