סוכריית המרשמלו המתנפח
בניסוי הזה נגרום למרשמלו להתנפח כמו בלון ולשנות את תכונותיו. בסוף הניסוי תוכלו לאכול את הסוכרייה המתוקה שתקבלו. יש לבצע את הניסוי תחת השגחה של מבוגר!
שלושה בלונים זהים נופחו בחדר לאותו הנפח בדיוק. מיד לאחר מכן ביצעו ניסויים שונים על הבלונים. בלון אחד נשאר בטמפרטורת החדר, השני הוכנס למקרר והשלישי חומם במיקרוגל. לפניכם ציור של שלושת הבלונים. התאימו בין הבלונים למקום שבו הם נמצאים.
אחת הסיבות להתנפחות המרשמלו בעת החימום במיקרוגל, היא התחממות האוויר הכלוא בתוכו. בחרו בהסבר הנכון:
המרשמלו מתנפח כי נכנס לתוכו אוויר נוסף.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
המרשמלו מתנפח כי חלקיקי האוויר הכלואים בו מתרחקים אחד מהשני.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
המרשמלו מתנפח כי חלקיקי האוויר הכלואים בו מתנפחים וגדלים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
המרשמלו מתנפח כי מספר חלקיקי האוויר הכלואים בו גדל.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
סיבה נוספת להתנפחות המרשמלו היא התאדות המים הנמצאים בו. בחרו בתשובות הנכונות.
כשהמים מתאדים החלקיקים נעשים מסודרים יותר.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כשהמים מתאדים המרחק בין חלקיקי המים גדל.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כשהמים מתאדים כוחות המשיכה בין חלקיקי המים נחלשים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כשהמים מתאדים הם הופכים ממוצק לגז.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כשהמים מתאדים הם הופכים מנוזל לגז.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
המרשמלו המתנפח ‒ סרטון אינטראקטיבי
הפעל סרטוןעל הפעילות
בסרטון זה התלמידים יצפו בסרטון המראה מה קורה למרשמלו שמחומם במיקרוגל, ויענו על שאלות הקשורות למצבי צבירה והמודל החלקיקי של החומר.
גז, נוזל, השפעת הטמפרטורה על נפח הגז, רתיחה, אידוי
בוחרים ומתנסים: מצבי צבירה
על הפעילות
בפעילות זו התלמידים עובדים בצוותים. הם בוחרים סרטון המתאר ניסוי או הדגמה שאותם אפשר לבצע בכיתה. על הניסוי או על ההסבר המדעי העומד מאחוריו להיות מקושרים לנושא של מצבי צבירה. התלמידים מתבקשים לנמק את בחירתם, ולאחר אישור המורה גם לרשום הוראות עבודה, ציוד וחומרים. בשיעור שלאחר מכן הם מבצעים את הניסויים ומציגים בפני הכיתה. הפעילות מאפשרת לתלמידים לבחור את הניסוי המועדף עליהם, וכך גם לקחת אחריות על התהליך כולו.
המודל החלקיקי של החומר, נוזל, מוצק, גז, מעברים בין מצבי צבירה
הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, טיפול במידע, מיומנויות חקר, פרזנטציה, שיתוף פעולה
מציגים את המודל החלקיקי: מצבי צבירה
על הפעילות
בפעילות זו התלמידים מתחלקים לקבוצות של 5–6 תלמידים. כל קבוצה מקבלת מהמורה קישור לסרטון אינטראקטיבי בנושא מצבי צבירה, המעברים ביניהם והשפעת הטמפרטורה על נפח הגז. כל קבוצה עונה על השאלות בסרטון האינטראקטיבי שקבלה, ולאחר מכן עליה להציג בפני הכיתה את המודל החלקיקי המסביר את התופעה שנצפתה בסרטון, כשכל תלמיד מגלם חלקיק בהצגה.
מצבי צבירה, מוצק, נוזל, גז, המודל החלקיקי, רתיחה, עיבוי, היתוך, התמצקות, קיפאון, נפח גז.
הבניית ידע, יישום ידע, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה
מכינים ממתקים: מצבי צבירה
על הפעילות
בפעילות זו יעבדו התלמידים בצוותים. כל צוות יקבל קישור לסרטון (או לסרטונים) ולכתבה, המתארים כיצד יוצרים ממתק מסוים. התלמידים צריכים לחפש גם מידע נוסף ותמונות רלוונטיות באינטרנט, ולהכין סרטון או מצגת שבעזרתם יסבירו לחברי הכיתה כיצד יוצרים את הממתק, תוך כדי הדגשת מצבי הצבירה השונים של החומרים והמעברים בין מצבי הצבירה. הפעילות מתאימה גם ליום מדע או לפעילות עם הורים.
מצבי צבירה, מוצק, נוזל, גז, טמפרטורת היתוך, טמפרטורת קיפאון, טמפרטורת רתיחה, לחץ גז, המודל החלקיקי, קרח, מים
טיפול במידע, יישום ידע, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה