הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

עיבוד חלבונים – מערכת גולג’י

אברון גולג’י זוהה על ידי החוקר קמיליו גולג’י בשנת 1898. לגולג’י יש שני תפקידים עיקריים – לעשות את העיבוד האחרון של החלבונים לאתרי המטרה שלהם וכמו כן למיין אותם לפי אתרי המטרה ולשלוח אותם אליהם. התפקיד השני זיכה את הגולג’י בכינוי “משרד הדואר של התא”.

צפה בסרטון

איזה מהבאים הוא תפקיד הגולג׳י?

1.

פירוק חלבונים

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

עיבוד חלבונים

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

ייצור חלבונים

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

בניית שלד תוך-תאי

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

תהליך יצירת הידרולאז והובלתו:

1.

דנ״א > רנ״א > חלבון > גולג׳י > רשתית אנדופלזמטית > וסיקולה > ליזוזום > אנדוזום > גולג׳י

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

רנ״א > דנ״א > חלבון > גולג׳י > ליזוזום > גולג׳י

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

דנ״א > רנ״א > חלבון ברשתית האנדופלזמטית > גולג׳י > וסיקולה > אנדוזום > ליזוזום

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

דנ״א > רנ״א > וסיקולה > גולג׳י > חלבון ברשתית האנדופלזמטית > וסיקולה > אנדוזום > ליזוזום

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בסרטון מוצג הידרולאז עם תוספת מנוז 6-פוספט. בעקבות מוטציה, תא מסוים משנה במהירות מנוז 6-פוספט למנוז ללא פוספט (על ידי פוספטאז). היכן נמצא את ההידרולאז כעת?

1.

באנדוזום

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

ברשתית האנדופלזמטית

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

בגולג׳י ‒ בציסטרנת הטרנס

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

בגולג׳י ‒ בציסטרנת הציס

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

אברון גולג'י: משרד הדואר של התא – סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
על הפעילות

בסרטון זה יראו התלמידים את תהליך ייצור החלבון משלב הדנ"א ועד הובלתו למיקומו הסופי (הליזוזום במקרה זה). בסרטון מופיעות שלוש שאלות: שתי השאלות הראשונות הן שאלות שמבוססות על תוכן הסרטון. השאלה האחרונה היא מסדר חשיבה גבוה יותר, דורשת הבנה של עיבוד ושליחת החלבון שמוצגת בסרטון ומתאימה לדיון כיתתי.

מושגים

עיבוד חלבונים, אברון גולג'י, ממברנה תאית, אנזים, קולטן, מנוז-6 פוספט, הידרולאז, אנדוזום, רשתית אנדופלזמטית, וסיקולה, גליקוזילציה, ציסטרנת ציס, ציסטרנת טראנס, ליזוזום.

מיומנויות

הבניית ידע

מערך שיעור

עושים אנלוגיות: אברוני התא

שני שיעורים
על הפעילות

לאחר צפייה בשני סרטונים, יתבקשו התלמידים לרשום בטבלה את שמות האברונים שהוזכרו בסרטון, את תפקודם ומה האנלוגיה שבה השתמשו יוצרי הסרט כדי לתאר תפקוד זה. התלמידים יתבקשו להביא חפצים המהווים אנלוגיה לאברוני התא. התלמידים יעבדו בצוותים של עשרה, כשכל תלמיד יציג את החפץ שהביא ויסביר את האנלוגיה לאברון שאותו הוא מציג לשאר חברי הצוות. התלמידים יציירו את אברוני התא השונים וייצרו קווים המגשרים בין האברונים השונים. הקווים יציגו קשרים אפשריים המתרחשים כדי לאפשר את תפקודו התקין של התא. הקבוצות יתחלפו וכל קבוצה תעריך את עבודתה של קבוצה אחרת.

מושגים

תא, אברוני התא, קרום, ציטופלסמה, גרעין, מיטוכונדריה, ריבוזום, מנגנון גולג'י, רטיקולום אנדופלסמטי, ליזוזום, דופן, חלולית, כלורופלסט

מיומנויות

הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה