ממברנות ודופן התא
התא הינו יחידת החיים הקטנה ביותר. הוא מכיל אברונים ורכיבים נוספים שמאפשרים תפקוד תקין, בין כיחידה עצמאית ובין כחלק ממערכת שלמה של רקמה, איבר ואפילו גוף שלם.
במה דומות או שונות ממברנות (קרומי התא) ביצורים חד-תאיים לעומת אלה של רב-תאיים?
יהיו דומות בזהות ובהרכב החלבונים שנמצאים בממברנות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
יהיו דומות במבנה שלהן.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
לחד-תאיים יש שוטונים על גבי הממברנה, ואילו לרב-שתאיים אין שוטונים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
יהיו שונות בכמות שכבות הליפידים שלהן.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
תפקיד ממברנת התא הוא:
לאפשר תקשורת בין תאים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כל התשובות נכונות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
העברה בררנית של חומרים מתוך התא או מחוץ לתא.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הגנה מפני כוחות חיצוניים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
אחד מהמרכיבים העיקריים בדופן התא הוא התאית (צלולוז). סמנו את המשפט הנכון:
לתאית ערך קלורי גבוה (כמות הקלוריות המתקבלות מצריכתה גבוהה מכמות הקלוריות הנדרשות לפרקה).
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
התאית אינה ניתנת לעיכול ביונקים בלי עזרת סימביונטיים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כל התשובות נכונות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
התאית היא חומר נדיר על פני כדור הארץ.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
דופן התא וממברנת התא:
דופן התא עשויה מסוכרים, ואילו ממברנת התא עשויה מליפידים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
עשויות מאותם חומרים מולקולריים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
נמצאות גם בבעלי חיים וגם בצמחים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
דופן התא בצמחים עשויה מתאית, ואילו ממברנת התא עשויה בעיקר מתרכובות אנאורגניות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
ממברנות ודופן התא – סרטון אינטראקטיבי
הפעל סרטוןעל הפעילות
בסרטון זה התלמידים לומדים על חשיבות הממברנה (קרום התא) ועל תפקידיה השונים, מחציצה מפני הסביבה והגנה על התא ועד להעברת חומרים ומסרים מהסביבה. כמו כן, בסרטון מראים את דופן התא ואת ההבדלים בינו ובין הממברנה. אפשר לענות על שאלות 2 ו-4 במקביל לצפייה בסרטון. שאלות 1 ו-3 דורשות עבודה נוספת של התלמידים כדי לענות עליהן (לימוד מקוון, דיון בכיתה וכדומה).
ממברנה, קרומים, חד-תאיים, תקשורת בין תאים, דופן תא, תאית, למלת הביניים, לוחית האמצע, כיטין, רב-סוכר, המגוון הביולוגי, סוגי תאים, תא אנימלי, תא צמחי
הבניית ידע
עושים אנלוגיות: אברוני התא
על הפעילות
לאחר צפייה בשני סרטונים, יתבקשו התלמידים לרשום בטבלה את שמות האברונים שהוזכרו בסרטון, את תפקודם ומה האנלוגיה שבה השתמשו יוצרי הסרט כדי לתאר תפקוד זה. התלמידים יתבקשו להביא חפצים המהווים אנלוגיה לאברוני התא. התלמידים יעבדו בצוותים של עשרה, כשכל תלמיד יציג את החפץ שהביא ויסביר את האנלוגיה לאברון שאותו הוא מציג לשאר חברי הצוות. התלמידים יציירו את אברוני התא השונים וייצרו קווים המגשרים בין האברונים השונים. הקווים יציגו קשרים אפשריים המתרחשים כדי לאפשר את תפקודו התקין של התא. הקבוצות יתחלפו וכל קבוצה תעריך את עבודתה של קבוצה אחרת.
תא, אברוני התא, קרום, ציטופלסמה, גרעין, מיטוכונדריה, ריבוזום, מנגנון גולג'י, רטיקולום אנדופלסמטי, ליזוזום, דופן, חלולית, כלורופלסט
הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה