הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

המשמעות הפיסיקלית של הטמפרטורה

הסרטון שלפנינו מציג את המשמעויות של טמפרטורה ברמה האטומים והמולקולרית. הוא דן גם בהשפעות טמפרטורה וגורמים פיזיקלים אחרים על התנהגות הגז בכלי סגור.

צפה בסרטון

האם אטום בודד יכול להיות חם או קר?

1.

כלל לא.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

אי אפשר למדוד טפרטורה של אטום בודד.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

כן.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

לא בטוח.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מהי טמפרטורה?

1.

גודל פיזיקלי. מדד לאנרגיה קינטית (אנרגיית תנועה) של אטום. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

גודל פיזיקלי. ביטוי לאנרגיה פוטנציאלית.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

גודל פיזיקלי. ביטוי לאנרגיית חום (אנרגיה תרמית).

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

גודל פיזיקלי. ביטוי לאנרגיה קינטית (אנרגיית תנועה) ממוצעת.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מה יתרחש כששתיים או יותר מערכות יובאו יחדיו?

1.

המערכת הקרה, והיא בלבד, תתחמם.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

חלק מהאנרגיה הקינטית תעבור מהמערכת החמה למערכת הקרה.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

חלק מהאנרגיה הקינטית תעבור מהמערכת הקרה למערכת החמה. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

לא יתרחש שינוי. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

יעכיעכיעכיכעיכעיעכ

מה אפשר לעשות כדי להגביר את מספר ההתנגשויות של חלקיקי הגז? 

1.

לשנות את הנפח של הכלי.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

להעלות את הטמפרטורה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

מספר ההתנגשויות תלוי בטמפרטורה, בנפח הגז, בלחץ הגז ובכמות שלו.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

מספר התנגשויות תלוי רק בכמות הגז ובנפח שלו.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

מהי טמפרטורה? – סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
על הפעילות

בצפייה בסרטון זה התלמידים יגיעו למסקנה שמהירות התנועה של חלקיקי החומר תלויה בטמפרטורה. טמפרטורה היא מדד למצב הפנימי של החומר, מדד שמתאר אנרגיה קינטית ממוצעת של תנועה האקראית של החלקיקים (מולקולות) המרכיבים את החומר. הטמפרטורה היא בעצם ביטוי מקרוסקופי לתנועה מיקרוסקופית של החלקיקים.

מושגים

מבנה החומר, מצב צבירה: גז, נוזל מוצק, כוחות משיכה בין החלקיקים

מיומנויות

הבניית ידע

מהי הגדרתה הפיזיקלית של טמפרטורה?

1. טמפרטורה היא מדד לאנרגיה הפוטנציאלית של האטומים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. טמפרטורה היא מספר המתאר את האנרגיה שיש להשקיע במערכת כדי לחמם אותה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. טמפרטורה היא מדד לאנרגיה הקינטית של האטומים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. טמפרטורה היא החום שיש במערכת.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מהי הבעייתיות באמירה "טמפרטורת האטום היא 0 מעלות קלווין"?

1. אי אפשר לדעת מהי הטמפרטורה של אטום בודד.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. אין בעיה באמירה זו.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. אין טמפרטורה כזו.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. האטום אינו נמצא חסר תנועה לחלוטין.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מהי הטמפרטורה עבור קבוצה של מולקולות?

1. טמפרטורת הקבוצה היא ממוצע טמפרטורות של היחידים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. חיבור הטמפרטורות של כלל החלקיקים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. הטמפרטורה של החלקיק המהיר ביותר

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. אי אפשר לדעת את הטמפרטורה של קבוצת חלקיקים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

כיצד אפשר לשנות את הטמפרטורה של מכל סגור בעל מספר מולקולות קבוע?

1. על ידי הגדלה של נפח המכל, לחלקיקים יהיה מרחב רב יותר לנוע והטמפרטורה תעלה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. אם נקטין את מספר המולקולות בתוך המכל, הטמפרטורה תעלה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. אי אפשר לשנות את הטמפרטורה של המכל.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. על ידי הקטנה של נפח המכל, צפיפות החלקיקים תגדל, מספר ההתנגשויות יהיה גדול יותר וכך הטמפרטורה תעלה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

על פי משוואת הגז האידאלי, הקשר בין הטמפרטורה ללחץ הוא:

1. $T^2 sim P$

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. $frac{1}{P} sim T $

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. $P^2 sim T$

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. $T sim P$

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

המשמעות הפיסיקלית של הטמפרטורה – סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
על הפעילות

בסרטון זה התלמידים ייחשפו להגדרה המיקרוסקופית של המונח טמפרטורה, ויענו על שאלות הדורשות ידע רק מצפייה בסרטון. סרטון זה מתקשר גם לחוקי הגזים ולקשר בין לחץ, נפח, טמפרטורה ומספר החלקיקים.

מושגים

לחץ, טמפרטורה, נפח, חלקיקים, אנרגיה קינטית

מיומנויות

הבניית ידע

מערך שיעור

מתנסים במודל: תנועת החלקיקים בגז

שני שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו יעבדו התלמידים בזוגות. כל זוג תלמידים יקבל מגש ועליו כ- 15 חרוזים ודף "תנועה בראונית". התלמידים יצטרכו לבחור חרוז אחד מתוך 15 החרוזים, לעקוב אחר תנועתו כאשר מזיזים את המגש ולצייר את תנועתו של החרוז שבחרו. לאחר מכן הם יתבקשו להשוות את התמונה שהתקבלה לסרטון שיוצג בכיתה.

מושגים

חלקיקים, ריק, תנועת חלקיקים, תנועה אקראית, תנועה בראונית, פעפוע, חום, טמפרטורה, לחץ גז

מיומנויות

בניית טיעון, הבניית ידע, מיומנויות חקר, שיתוף פעולה

מערך שיעור

לומדים: מהי טמפרטורה?

על הפעילות

פעילות זו קשורה לתוכנית הלימודים בתחום "אנרגיה", ויש בה חזרה על מצבי צבירה, "מודל החלקיקים", סוגים של אנרגיה, המרות ומעברים. הפעילות כוללת שלבים של תכנון וביצוע ניסוי של חימום חומר במצב צבירה מוצק או נוזל, מדידת טמפרטורה, סיכום תוצאות בטבלה ושרטוט גרפים וניתוח התוצאות. הפעילות תתבצע בקבוצות.

מושגים

חלקיקים (אטומים, מולקולות), טמפרטורה, מצבי צבירה, יחידות מידה של טמפרטורה קלווין, אנרגיה, תנועת החלקיקים, גז אידיאלי, מעבר חום

מיומנויות

מיומנויות חקר, פרזנטציה, שיתוף פעולה

מערך שיעור

מחממים חלקיקים: מהי טמפרטורה

שני שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו ידגימו המורים בפני התלמידים חימום של מבחנה סגורה בפקק מעל להבה עד שהפקק יעוף. לפני ההדגמה התלמידים ישערו מה יקרה לפקק עקב החימום. לאחר ההדגמה יסבירו התלמידים את הקשר בין שינוי הטמפרטורה בכלי ללחץ הגז שבו. נוסף על כך, התלמידים יתכננו ניסוי כדי לענות על השאלה: השפעת טמפרטורת המים על הזמן שנדרש לצבע התה להתפזר בכוס מים. התלמידים יתכננו ניסוי כדי לענות על השאלה: מהי השפעת טמפרטורת המים על הזמן שנדרש לסוכר להתמוסס במים? התלמידים יתכננו ניסוי כדי לענות לשאלה: מהי השפעת טמפרטורת המים על קצב התסיסה של שמרים עם סוכר?

מושגים

טמפרטורה, אנרגיה קינטית, אנרגיית תנועה, פעפוע, ממס, מומס, תהליך פיזיקלי, תהליך כימי

מיומנויות

בניית טיעון, מיומנויות חקר, שיתוף פעולה