הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

המכונות הירוקות שבים

שינויי האקלים משפיעים על האוקיינוסים, זרמי המים (וכתוצאה מכך על המליחות והטמפרטורה) ועל שוכני האוקיינוס. על מנת לחקור את שינויי האקלים יש לחקור גם את השפעתם על האוקיינוסים, וכיום נאסא חוקרת את שינויי הזרמים והטמפרטורה באוקיינוס בין השאר ע”י התבוננות ביצורים חד תאיים זעירים בשם פיטופלנקטון, אשר בין השאר אחראים על חלק ניכר מהחמצן אותו אנו נושמים. הסרטון שלפנינו עוסק בחקר האוקיינוסים בכלל ופיטופלנקטון בפרט.

צפה בסרטון

מהי אלקטרוליזה?

בחר בתשובה הנכונה, צבעם של הפיטופלנקטון:

1.

אינו מעיד דבר, הם שקופים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

מעיד על יכולת ההסתוות שלהם.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

מעיד על יכולתם לבצע פוטוסינתזה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

מעיד על ההרכב המינרלי שלהם.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מהי אלקטרוליזה?

מהי תרומת הפיטופלנקטון? בחר בתשובה הנכונה.

1.

ייצור חמצן, קיבוע פחמן דו-חמצני, ובסיס מארג המזון. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

ייצור חמצן, קיבוע פחמן דו-חמצני, בסיס מארג המזון וערבול מי הים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

ייצור חמצן, חלק ממארג המזון, מחזור נוטריינטים (מחזור חומרים) חסימת קרינת השמש.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

חימום פני המים על ידי קליטת חום השמש, ייצור חמצן, קיבוע פחמן דו-חמצני, בסיס מארג המזון.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בחר בתשובה הנכונה, השימוש בלוויינים שונה מהשימוש באמצעים על פני הקרקע בכך שהוא:

1.

אין יתרון, הסרטון הופק על ידי נאס"א ולכן מראים את השימוש בלוויינים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

מאפשר הסתכלות על תמונה רחבה של הימצאות הפיטופלנקטון

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

מאפשר גישה מהירה לנתונים נוספים ברחבי האינטרנט.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

מאפשר צילום תלת-ממדי של תוואי קרקעית האוקיינוס.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בחר בתשובה הנכונה, בתהליך הפוטוסינתזה, הפיטופלנקטון: 

1.

צורך פחמן דו-חמצני במשך כל היממה ומשחרר חמצן באור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

צורך חמצן במשך כל היממה וצורך פחמן דו-חמצני באור.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

צורך חמצן באור ומשחרר פחמן דו-חמצני בחושך.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

צורך פחמן דו-חמצני באור ומשחרר חמצן בחושך.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

המכונות הירוקות שבים

הפעל סרטון
משך הפעילות- 10 דק' יסודי, חט"ב, חט"ע
על הפעילות

סרטון זה עוסק בחקר האוקיינוסים בכלל ופיטופלנקטון בפרט. התלמידים ילמדו על חשיבות הפיטופלנקטון בקיבוע פחמן דו-חמצני וייצור החמצן בכדור הארץ, על הביולוגיה של צמחים אלה ועל מחקרם מן החלל באמצעות לוויינים. התלמידים גם יתרשמו כיצד הפיטופלנקטון משפיע על ההתחממות הגלובלית וכיצד תופעות שונות של פיטופלנקטון משפיעות על ההתחממות הגלובלית. השאלות ברמה קלה-בינונית, ואפשר לענות עליהן מהסרטון כשהתלמידים מכירים את תהליך הפוטוסינתזה.

מושגים

פיטופלנקטון, מארג מזון ימי, פוטוסינתזה, מאגר פחמן, נוטריינטים, שרשרת מזון, שינוי אקלים

מיומנויות

הבניית ידע

בחר בתשובה הנכונה, צבעם של הפיטופלנקטון:

1. מעיד על ההרכב המינרלי שלהם.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. מעיד על יכולת ההסתוות שלהם.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. אינו מעיד דבר, הם שקופים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. מעיד על יכולתם לבצע פוטוסינתזה.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מהי תרומת הפיטופלנקטון? בחר בתשובה הנכונה.

1. ייצור חמצן, קיבוע פחמן דו-חמצני, בסיס מארג המזון וערבול מי הים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. ייצור חמצן, חלק ממארג המזון, מחזור נוטריינטים (מחזור חומרים) חסימת קרינת השמש.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. חימום פני המים על ידי קליטת חום השמש, ייצור חמצן, קיבוע פחמן דו-חמצני, בסיס מארג המזון.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. ייצור חמצן, קיבוע פחמן דו-חמצני, ובסיס מארג המזון. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בחר בתשובה הנכונה, השימוש בלוויינים שונה מהשימוש באמצעים על פני הקרקע בכך שהוא:

1. מאפשר גישה מהירה לנתונים נוספים ברחבי האינטרנט.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. מאפשר הסתכלות על תמונה רחבה של הימצאות הפיטופלנקטון

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. אין יתרון, הסרטון הופק על ידי נאס"א ולכן מראים את השימוש בלוויינים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. מאפשר צילום תלת-ממדי של תוואי קרקעית האוקיינוס.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בחר בתשובה הנכונה, בתהליך הפוטוסינתזה, הפיטופלנקטון: 

1. צורך פחמן דו-חמצני במשך כל היממה ומשחרר חמצן באור.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. צורך חמצן באור ומשחרר פחמן דו-חמצני בחושך.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. צורך חמצן במשך כל היממה וצורך פחמן דו-חמצני באור. 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. צורך פחמן דו-חמצני באור ומשחרר חמצן בחושך.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

המכונות הירוקות שבים - סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
על הפעילות

סרטון זה עוסק בחקר האוקיינוסים בכלל ופיטופלנקטון בפרט. התלמידים ילמדו על חשיבות הפיטופלנקטון בקיבוע פחמן דו-חמצני וייצור החמצן בכדור הארץ, על הביולוגיה של צמחים אלה ועל מחקרם מן החלל באמצעות לוויינים. התלמידים גם יתרשמו כיצד הפיטופלנקטון משפיע על ההתחממות הגלובלית וכיצד תופעות שונות של פיטופלנקטון משפיעות על ההתחממות הגלובלית. השאלות ברמה קלה-בינונית, ואפשר לענות עליהן מהסרטון כשהתלמידים מכירים את תהליך הפוטוסינתזה.

מושגים

פיטופלנקטון, מארג מזון ימי, פוטוסינתזה, מאגר פחמן, נוטריינטים, שרשרת מזון, שינוי אקלים

מיומנויות

הבניית ידע

מערך שיעור

שומרים על הכדור: יחסי גומלין

שני שיעורים
על הפעילות

התלמידים יצפו בסרטון "המכונות הירוקות שבים". לאחר מכן יכירו התלמידים את החורש הים תיכוני כפי שנראה בסרטון "חברת הצומח בחורש הים תיכוני". לאחר מכן יתבקשו התלמידים לבחור יצור חי מתוך רשימה נתונה ולהכין עליו כרטיס מידע. המידע יכלול את הנקודות האלה: התאמות של היצור לתנאי המחיה בסביבתו, יחסי גומלין שמקיים היצור הנבחר עם סביבתו.

מושגים

פיטופלנקטון, מארג מזון ימי, פוטוסינתזה, שינוי אקלים, יחסי גומלין, גורמים ביוטיים, גורמים א-ביוטיים

מיומנויות

הבניית ידע, יצירתיות, מיומנויות חקר, שיתוף פעולה

מערך שיעור

מזהים שלבים במארג המזון: יחסי גומלין בטבע

שני שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו יצפו התלמידים בסרטונים ויקראו קטעי מידע שעוסקים ביחסי גומלין בין יצורים חיים לבין עצמם, ובין תנאים א-ביוטיים ליצורים חיים. התלמידים יזהו את סוג יחסי הגומלין של היצור שבו בחרו, ינתחו את היתרונות והחסרונות לשותפים לקשר ויציגו את הידע בדרכים שונות.

מושגים

יחסי גומלין, טורפים, צרכנים, יצרנים, מארג מזון, פוטוסינתזה, מחזור הפחמן

מיומנויות

הבניית ידע, יישום ידע, פרזנטציה

מערך שיעור

צופים ולומדים: פוטוסינתזה

כשלושה שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו הכיתה נחלקת לשבע קבוצות. כל קבוצה צופה בסרטון הקשור לפוטוסינתזה, ממלאת דף צפייה ומציגה בפני הכיתה את תוכן הסרטון, שאלה לדיון וטיעונים בעד ונגד. לסיכום ולהעשרה יצפו התלמידים בסרטון המסביר את שלבי תהליך הפוטוסינתזה.

מושגים

כלורופיל, כלורופלסטידות, אנרגיית אור, אנרגיה כימית, ביומסה, חומר אורגני, חומר אי-אורגני, חמצן, פחמן, קיבוע פחמן, דלק ביולוגי, שרשרת מזון, מארג מזון

מיומנויות

בניית טיעון, הבניית ידע, מיומנויות חקר, פרזנטציה, שיתוף פעולה