הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

מדע לילדים – טעים

בִּשעת ארוחה טעימה עִם הורֵיכם עלתה על דַעתכם אֵי פעם השאֵלה מה גורם לכם להרגיש אֶת טעם האוכֶל, וּמה המַשמָעוּת של הַרגָשת הטעמים?

צפה בסרטון

מה דעתכם – האם אוכל חם טעים יותר או טעים פחות מאוכל קר?

כאשר אנו אוכלים, תאי החישה (קולטנים) הנמצאים בפה קולטים גירויים ומעבירים את המידע אל המוח.לאיזו מערכת שייכים תאי החישה? בחרו בתשובה הנכונה. 

1.

מערכת העצבים

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

מערכת התנועה

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

מערכת הטעם והריח

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

מערכת ההובלה

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

5.

מערכת הנשימה

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מַדּוּעַ אֲנַחְנוּ קוֹלְטִים טְעָמִים שׁוֹנִים, וְלֹא מַסְפִּיק לָנוּ לָדַעַת אִם הָאֹכֶל טָעִים?

השערה היא רעיון שיכול להסביר תופעה. אנחנו מציעים השערות על סמך הידע שיש לנו, אבל לא בטוחים שהן נכונות, ולכן צריך לבדוק אותן. שערו: מדוע אנחנו קולטים טעמים שונים, ולא מספיק לדעת האם האוכל טעים?

שערו: מה הקשר בין טעם המזון שאנו אוכלים לטמפרטורה שלו?

סרטון אינטראקטיבי

חשים את העולם: חם או קר?- סרטון אינטראקטיבי - יסודי

הפעל סרטון
על הפעילות

בסרטון זה הלומדים יתוודעו לאופן בו פועל חוש הטעם ויוסבר מדוע אוכל חם טעים יותר? באמצעות השאלות בסרטון, הלומדים יזהו את המערכת הקשורה לקליטת מידע מהסביבה, ומעודדת לשער השערות בנושא. פעילויות נוספות מומלצות בנושא חושים: חשים את העולם: חוש הריח חשים את העולם: טעמים - סרטון אינטראקטיבי האם חריף זה טעם? - סרטון אינטראקטיבי

מושגים

חושים, חוש הטעם, מערכות בגוף האדם, גוף האדם, מערכת העצבים, מוח. קליטת מידע, תקשורת, איברי חוש, מערכת עצבים, התאמה בין איבר לתפקיד, חשיבות קליטת המידע, השפעת הטמפרטורה על נפח הגז

בַּפֶּה שֶׁלָּנוּ אֵין קוֹלְטָנִים לְטַעַם חָרִיף, וּבְכָל זֹאת אָנוּ יוֹדְעִים לְהַגִּיד עַל אֹכֶל מְסֻיָּם שֶׁהוּא חָרִיף. אֵיךְ זֶה קוֹרֶה? הַטַּעַם הֶחָרִיף, שֶׁאָנוּ חָשִׁים בַּזְּמַן שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים פִּלְפֵּל חָרִיף, נוֹצָר בִּגְלַל חֹמֶר שֶׁנִּקְרָא קַפְַּסָאִיצִין. החֹמֶר, שֶׁנִּמְצָא בְּצֶמַח הַפִּלְפֵּל, מוּפְרָש לְתוֹךְ חָלָל הַפֶּה וְיוֹצֵר מֵעֵין תְּחוּשָׁה מְדֻמָּה (לֹא אֲמִתִּית) שֶׁל חֹם גָּבוֹהַּ, כְּמוֹ כְּוִיָּה אוֹ צְרִיבָה. הַתְּחוּשָׁה נִקְלֶטֶת עַל יְדֵי חַיְשָׁנֵי הַכְּאֵב שֶׁעַל הַלָּשׁוֹן. אָז זִכְרוּ – לַמַּעֲשֶׂה אֵין מַמָּשׁ טַעַם חָרִיף. 

מִתְחוּ קַו בֵּין הַטַּעַם בְּטוּר א' לַתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּטוּר ב'.

1.
2.
3.
4.
5.
1. מָלוּחַ
2. מָתוֹק
3. חָמוּץ
4. מַר
5. אוּמָמִי
סרטון אינטראקטיבי

חשים את העולם: טעמים - סרטון אינטראקטיבי - יסודי

הפעל סרטון
על הפעילות

בסרטון זה הלומדים יתוודעו לאופן שבו פועל חוש הטעם שלנו ולמה האוכל החם שאנו אוכלים טעים יותר. השאלות בסרטון מציעות משימת התאמה בין טעמים לתמונות ושאלות נוספות העוסקות בשאלות למה אנו קולטים טעמים שונים? וכיצד נוצר הטעם החריף? פעילויות נוספות מומלצות בנושא: חשים את העולם: חוש הטעם חשים את העולם: חם או קר?- סרטון אינטראקטיבי האם חריף זה טעם? - סרטון אינטראקטיבי

מושגים

חוש הטעם, חושים, קליטת מידע, תקשורת, איברי חוש, מערכת עצבים, גוף האדם, התאמה בין איבר לתפקיד, חשיבות קליטת המידע, טמפרטורה