בכוס יש כמה חומרים: שעווה, חול, מים, ולמעלה – אוויר. העבירו קו בין כל חומר לתיאור המתאים של חלקיקי החומר.
כשמחממים את הכוס השעווה ניתכת, בעוד שמצבי הצבירה של החול והמים אינם משתנים. מדוע? בחרו בכל התשובות הנכונות.
טמפרטורת הרתיחה של המים נמוכה מטמפרטורת ההיתוך של השעווה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
טמפרטורת ההיתוך של השעווה גבוהה מטמפרטורת ההיתוך של החול.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
טמפרטורת הרתיחה של המים גבוהה מטמפרטורת ההיתוך של השעווה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
טמפרטורת ההיתוך של השעווה נמוכה מטמפרטורת ההיתוך של החול.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
השעווה הנוזלית מתמצקת כשהיא באה במגע עם המים הקרים.האם המסה של השעווה המוצקה זהה למסה של השעווה הנוזלית? בחרו בתשובה הנכונה.
כן, כי בתהליך ההתמצקות נכנס רק אוויר בין החלקיקים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
לא, השעווה הנוזלית תופסת נפח יותר גדול ולכן גם המסה שלה גדולה יותר.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
לא, מוצק תמיד שוקל יותר מנוזל.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
כן, כי מספר חלקיקי השעווה לא השתנה בתהליך ההתמצקות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הר געש של שעווה ‒ סרטון אינטראקטיבי
הפעל סרטוןעל הפעילות
בסרטון זה התלמידים יצפו בניסוי המדמה הר געש בעזרת כוס שבה שעווה, חול ומים. במהלך הצפייה התלמידים יענו על שאלות הקשורות לנושאים מצבי צבירה, המודל החלקיקי וחוק שימור המסה (החומר).
היתוך, התמצקות, גז, מוצק, נוזל, טמפרטורת היתוך, שינוי פיזיקלי
מציגים את המודל החלקיקי: מצבי צבירה
על הפעילות
בפעילות זו התלמידים מתחלקים לקבוצות של 5–6 תלמידים. כל קבוצה מקבלת מהמורה קישור לסרטון אינטראקטיבי בנושא מצבי צבירה, המעברים ביניהם והשפעת הטמפרטורה על נפח הגז. כל קבוצה עונה על השאלות בסרטון האינטראקטיבי שקבלה, ולאחר מכן עליה להציג בפני הכיתה את המודל החלקיקי המסביר את התופעה שנצפתה בסרטון, כשכל תלמיד מגלם חלקיק בהצגה.
מצבי צבירה, מוצק, נוזל, גז, המודל החלקיקי, רתיחה, עיבוי, היתוך, התמצקות, קיפאון, נפח גז.
הבניית ידע, יישום ידע, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה