העיניים המופלאות של עולם החי
האם כלבים הם באמת עוורי צבעים? מה מאפשר לשפירית להיות הציידת היעילה בעולם? מדוע עין התמנון מפותחת יותר מעין של יונק? ומדוע עיניים של זאבים זוהרות בלילה? כיצד רואות החיות?
הָעַיִן הָאֱנוֹשִׁית מְסֻגֶּלֶת לִקְלֹט טְוָח רָחָב שֶׁל צְבָעִים.הַאִם הַטַּעֲנָה כִּי כְּלָבִים הֵם עִיוורֵי צְבָעִים נְכוֹנָה?
הַטַּעֲנָה לֹא נְכוֹנָה – כְּלָבִים רוֹאִים חֵלֶק מֵהַצְּבָעִים שֶׁאָנוּ רוֹאִים.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הַטַּעֲנָה לֹא נְכוֹנָה – כְּלָבִים רוֹאִים צְבָעִים כְּמוֹ בְּנֵי אָדָם.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הַטַּעֲנָה נְכוֹנָה – כְּלָבִים רוֹאִים אֶת הָעוֹלָם בִּצְבָעִים שָׁחוֹר וְלָבָן.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הַאִם אַתֶּם מַכִּירִים בַּעֲלֵי חַיִּים נוֹסָפִים, שֶׁלָּהֶם רְאִיָּה מְיוּחֶדֶת וְשׁוֹנָה מִזּוֹ שֶׁל הָאָדָם? מָה מְיוּחָד בָּרְאִיָּה שֶל בַּעֲלֵי חַיִּים אֵלֶּה?
הַתְאִימוּ אֶת בַּעַל הַחַיִּים בְּטוּר א' לִתְכוּנַת הָרְאִיָּיה הַמְּאַפְיֶנֶת אוֹתוֹ בְּטוּר ב'.
העיניים המופלאות של עולם החי - סרטון אינטראקטיבי - יסודי
הפעל סרטוןעל הפעילות
בסרטון זה הלומדים יגלו האם כלבים רואים את העולם בצבעים של שחור או לבן ועוד עובדות על הראיה המופלאה והמיוחדת של בעלי חיים. בעזרת השאלות בסרטון הלומדים ילמדו על הייחודיות והשונות הרבה בראיה אצל בעלי חיים שונים. לבסוף מוצגת שאלת התאמה בין בעלי חיים לתכונת הראיה המאפיינת אותם. הפעילות מתאימה כפעילות העשרה לנושא ראיה.
חושים, חוש הראיה, ראיה של בעלי חיים, בעלי חיים, ראיית צבעים, עיניים, עין, ראיה של האדם
לומדים ומגלים: העיניים המופלאות של עולם החי - יסודי
על הפעילות
לא פעם אנו שואלים: איך בעלי חיים רואים את העולם? האם הם רואים צבעים כמונו? או שיש להם תכונות ראייה שונות מאתנו? פעילות העשרה זו מזמנת דיון להרחבת התפיסה על אודות החושים בעולם החי. הלומדים יצפו בסרטון בנושא הראייה המיוחדת של עולם החי ויענו על חידון במצגת. לאחר מכן כל לומד יצייר בעל חיים נבחר ואת האופן שבו הוא רואה את העולם. תוצרים ישותפו במליאה או בצוותים.
חושים, חוש הראייה, ראייה של בעלי חיים, בעלי חיים, ראיית צבעים, עיניים, עין, ראייה של האדם, התאמות, התאמות לסביבה, התאמות במבנה גוף
הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, יישום ידע, יצירתיות, פרזנטציה
לומדים על השוואה: העיניים המופלאות של עולם החי - יסודי
על הפעילות
הפעילות מציעה הקניה מפורשת של מיומנות ההשוואה. הלומדים יתנסו ביחידים או בקבוצות בתצפית משווה בין הראייה של הזיקית לזו של האדם. כמו כן הם ילמדו לארגן נתונים בתוך טבלה, ויחשבו על היתרונות של הפקת נתונים מטבלה בעת שעורכים השוואות. בסוף הפעילות מוצע תרגול של המיומנות בנושאים נבחרים אחרים, וכן משימת הערכה.
חושים, חוש הראייה, ראייה של בעלי חיים, בעלי חיים, ראיית צבעים, עיניים, עין, ראייה של האדם, התאמות, התאמות לסביבה, התאמות במבנה גוף
הבניית ידע, טיפול במידע, יישום ידע, מיומנויות חקר, שימוש בייצוגים שונים
מתלבטים: עובדה או דעה? - יסודי
על הפעילות
בפעילות זו מוצע סקר בטופס גוגל בו הלומדים נשאלים "למי יש ראיה טובה יותר: לאדם או לבעלי חיים?". הלומדים יבחינו בין עובדות לדעות וישחקו במשחק תחרותי בין צוותים ליישום ותרגול הנלמד.
בסיכום הפעילות הלומדים ישיבו שוב על שאלת הסקר. הפעם ינסו לבחון האם התשובה לשאלה מובילה למציאת עובדה או דעה. כמו כן מומלץ לעורר דיון סביב השאלה האם באמת ניתן להעריך למי יש ראיה טובה יותר, והאם זה בכלל נתון להשוואה (דיון עמ"ר: ערכים, מעורבות, רלוונטיות)?
מומלץ להמשיך לפעילות: "לומדים ומגלים: העיניים המופלאות של עולם החי".
חושים, חוש הראיה, ראיה של בעלי חיים, בעלי חיים, ראיית צבעים, עיניים, עין, ראיה של האדם, התאמות, התאמות לסביבה, התאמות במבנה גוף
הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, טיפול במידע, פתרון בעיות וקבלת החלטות, שיתוף פעולה