הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

הסיפור של הגפרור

כמה קל להדליק גפרור, כמה קשה היה להמציא אותו ואיך בכלל הוא עובד?

צפה בסרטון

מה נדרש כדי להבעיר אש?
רמז: חשבו על משולש האש (הבעירה).
 

באילו חומרי דלק משתמשים לחימום ולתאורה?בחרו בתשובות הנכונות. 

1.

נייר

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

גז

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

שמן

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

עץ

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

5.

צמר גפן

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

6.

חול

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מה לדעתכם היו החסרונות של הגפרורים הללו? חִשבו על שני חסרונות.

מהנדסים ואנשים שממציאים מוצרים חושבים על דרישות שבהן צריכים המוצרים לעמוד. מה הן הדרישות ההכרחיות ליצירת גפרור בטוח לשימוש?בחרו בתשובות הנכונות. 

1.

הדלקה בחיכוך

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

לא נדלק בקלות

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

גודל

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

חומר בעיר שמגיב עם חמצן

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

5.

צבע

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

6.

חומרים בטיחותיים ולא רעילים

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

מתחו קו בין המושג בטור א' למושג המתאים בטור ב'כדי להתאים את המרכיבים של משולש הבעירה (האש). 

1. זרחן אדום, זרחן לבן, גופרית, קיסם עץ
2. כלורט האשלגן, החמצן שבאוויר
3. חיכוך הזרחן האדום
1. החומרים הבעירים
2. חום להצתה
3. חומר מחמצן
סרטון אינטראקטיבי

לומדים על המצאות מדליקות: הגפרור ‒ סרטון אינטראקטיבי - יסודי

הפעל סרטון
על הפעילות

סרטון בן 3.27 דקות מציג את סיפור המצאת הגפרור וכיצד הוא עובד. 
בסרטון 5 שאלות. שתי שאלות פתוחות. אחת בנושא מרכיבי משולש האש (הבעירה) והשנייה בנושא החסרונות של הגפרורים הראשונים. שתי שאלות רב ברירה- אחת בנושא חומרי דלק, השנייה בנושא דרישות הכרחיות ליצירת גפרור בטוח לשימוש, ולבסוף שאלת התאמה בין מרכיבי הגפרור למרכיבי משולש האש.
 

מושגים

חומרי דלק, חומרים דליקים, חומרים בעירים, תנאים הדרושים לבעירה, משולש האש (הבעירה), טכנולוגיה, מוצר, דרישות מוצר, דרישות הכרחיות, אש

מיומנויות

הבניית ידע

מערך שיעור

מזהים צרכים במבט טכנולוגי - יסודי

על הפעילות

בפעילות זו הלומדים יעמדו על ההבדל בין צורך לפתרון. הם ימיינו צרכים ופתרונות שונים ולאחר מכן יעבדו בצוותים. כל צוות יצפה בסרטון וינסה לאפיין את הבעיה הטכנולוגית, את הצורך ואת הפתרון הטכנולוגי המובאים בסרטון. 
פעילות המשך מומלצת: "פותרים בעיות במבט טכנולוגי" בה הלומדים יעבדו על פי שלבי תהליך התיכון לבניית מוצר (דגם, אב טיפוס או משחק).

מושגים

טכנולוגיה, מעשי ידי האדם, פתרון טכנולוגי, בעיה טכנולוגית, הגדרת צורך, מוצר טכנולוגי.

מיומנויות

הבניית ידע, טיפול במידע, יישום ידע, פרזנטציה, פתרון בעיות וקבלת החלטות, שיתוף פעולה

מערך שיעור

פותרים בעיות במבט טכנולוגי - יסודי

על הפעילות

בפעילות זו הלומדים יעבדו בצוותים ויבנו מוצר (דגם, אב טיפוס או משחק) על פי שלבי תהליך התיכון.
הפעילות מחולקת ל-3 שלבים מרכזיים. בשלב הראשון הלומדים יזהו צורך ויגדירו בעיה טכנולוגית ולאחר מכן יקבעו דרישות ואילוצים למוצר. בשלב השני הלומדים יערכו סיעור מוחות ויציעו רעיונות לפתרונות טכנולוגים שונים. השלב השלישי מוקדש לתכנון ולבניית הדגם או אב הטיפוס או המשחק. כמו כן הלומדים יעריכו וישכללו את המוצר במידת הצורך.
 

מושגים

טכנולוגיה, פתרון טכנולוגי, בעיה טכנולוגית, הגדרת צורך, הגדרת בעיה, אילוצים, דרישות, מוצר טכנולוגי, דרישות המוצר, דרישות הכרחיות, מצב רצוי, מצב מצוי, תהליך התיכון, חקר טכנולוגי

מיומנויות

הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, טיפול במידע, יישום ידע, יצירתיות, מיומנויות חקר, פרזנטציה, פתרון בעיות וקבלת החלטות, רפלקטיביות לתהליך הלמידה, שיתוף פעולה