דיפוזיה
פעפוע להשוואת ריכוזים הוא אחד התהליכים הפשוטים בטבע – ובין החשובים שבהם.
איזו מהתופעות אינה מתרחשת בגלל דיפוזיה?
הטעמים והצבע עוברים משקית התה אל המים החמים בכוס.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
בלון ההליום הולך ומתכווץ מיום ליום.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
ריכוז הפחמן הדו-חמצני בבקבוק קולה פתוח יורד עם הזמן.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הכספית עולה במד הטמפרטורה בעת מדידת טמפרטורה של חולה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
במהלך ניסוי זה ראינו ש:
תשובה 2 ותשובה 3 נכונות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
חלקיקי הברום נעו אל הכלי העליון וחלקיקי האוויר נשארו רק בכלי העליון.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
חלקיקי האוויר וחלקיקי הברום התחברו יחד.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
חלקיקי הברום נעו אל הכלי העליון וחלקיקי האוויר נעו אל הכלי התחתון.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
בסרטון נאמר ש"בריק אין התנגשויות עם האוויר, לכן הברום מפעפע הרבה יותר מהר". משפט זה מתאר:
שאלת חקר.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
השערה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
תצפית.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
מסקנה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
אם נרחיק את הכלי הגדול מהכלי הקטן שבו הברום, אזי:
הזמן שבו חלקיקי הברום יתפשטו אל הכלי הגדול יגדל.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הזמן שבו חלקיקי הברום יתפשטו אל הכלי הגדול יקטן.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הזמן שבו חלקיקי הברום יתפשטו אל הכלי הגדול יישאר ללא שינוי.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
אי אפשר לדעת אם הזמן שבו חלקיקי הברום יתפשטו אל הכלי הגדול ישתנה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
בסרטון נאמר ש"הגז דו-תחמוצת החנקן הנמצא בצד שמאל, דומה בצבעו לברום הנמצא בצד ימין". משפט זה מתאר:
שאלת חקר.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
תצפית.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
מסקנה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
השערה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
איזה גז פעפע מהר יותר?
אמוניה – כי הטבעת הלבנה רחוקה יותר ממנה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
שניהם גזים, ולכן שניהם מפעפעים באותה מהירות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
אי אפשר לדעת על פי ניסוי זה.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
מימן כלורי – כי הטבעת הלבנה קרובה יותר אליו.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
נתונים שני כלים זהים, A ו-B, שבהם גז צבעוני. לכל אחד משני הכלים A ו-B מחובר צינור זכוכית סגור בעזרת ברז. כשפותחים את הברז הגז הצבעוני מפעפע אל צינור הזכוכית. הגז בכלי A מפעפע אל הצינור מהר יותר מאשר הגז בכלי B. מה אפשר להסיק מכך?
חלקיקי הגז בכלי A הם בעלי מסה גדולה יותר מאשר חלקיקי הגז בכלי .B
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
בצינור הזכוכית המחובר לכלי A יש אוויר, ואילו בצינור הזכוכית שמחובר לכלי B יש ריק.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
הטמפרטורה בכלי A גבוהה יותר מאשר הטמפרטורה בכלי B.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
תשובות 1 ו-3 נכונות.
כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה
דיפוזיה – סרטון אינטראקטיבי
הפעל סרטוןעל הפעילות
בסרטון מוצגים כמה ניסויים שמסבירים, ברמה המיקרוסקופית והמקרוסקופית, מהם הגורמים שמשפיעים על מהירות הדיפוזיה של חלקיקים. לתלמידים יש צורך הן בידע קודם והן בידע מן הסרטון. הסרטון מתאים לסיכום נושא הדיפוזיה, והשאלות כוללות גם מושגים הקשורים למיומנויות חקר.
המודל החלקיקי, דיפוזיה (פעפוע), הגורמים שמשפיעים על מהירות הדיפוזיה, מיומנויות חקר
הבניית ידע
עושים סדר: דיפוזיה ואוסמוזה
על הפעילות
המונח "פעפוע" בעברית מתייחס לשני מונחים שונים: דיפוזיה ואוסמוזה. בתוכנית הלימודים בכימיה "פעפוע" מתאר דיפוזיה, ואילו בתוכנית הלימודים בביולוגיה "פעפוע" מתייחס בעיקר לאוסמוזה. בפעילות זו יצפו התלמידים בסרטונים המתארים את שתי התופעות, ויסכמו בצורה גרפית את הדומה ואת השונה בין שתי תופעות אלה.
פעפוע
הבניית ידע, פרזנטציה
לומדים מיומנויות חקר במעבדה: דיפוזיה
על הפעילות
בפעילות זו התלמידים עובדים בזוגות או בצוותים. הם יצפו בסרטון שבו נראית סדרת ניסויים בנושא דיפוזיה על פי ההנחיות, ולאחר כל ניסוי יענו על שאלות המתייחסות למיומנויות חקר במעבדה מחד גיסא, ולנושא הדיפוזיה מאידך גיסא.
המודל החלקיקי, פעפוע (דיפוזיה), מיומנויות מעבדה, תצפיות, השערה, שאלות חקר, מהלך ניסוי, גורם משפיע, גורם מושפע, גורמים קבועים, תוצאות ניסוי, מסקנות
הבניית ידע, מיומנויות חקר, שיתוף פעולה