הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb

ניפוח בלון באמצעות אצטון

אצטון להסרת לק יכול לנפח בלונים בשיטה פשוטה, המשתמשת בהבדלי הנפח בין נוזלים לגזים. הניסוי מחייב השגחה של אדם מבוגר!

צפה בסרטון

link

1. לא נכון

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2. לא נכון

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3. תשובה נכונה

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4. לא נכון

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בחרו בתיאור המתאים של חלקיקי האצטון הנמצא בבקבוק: 

1.

החלקיקים קרובים זה לזה, נעים ומחליקים זה על זה וכוחות המשיכה ביניהם חזקים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

החלקיקים רחוקים זה מזה, נעים בחופשיות על קו ישר עד להתנגשות, וכוחות המשיכה ביניהם זניחים.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

החלקיקים קרובים זה לזה, נמצאים במקומות קבועים, נעים במקומם וכוחות המשיכה ביניהם חזקים.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

בעת חימום הבלון עם האצטון, הבלון מתנפח. בחרו בהסבר הנכון. 

1.

חלקיקי האצטון מתרחקים זה מזה בגלל החימום, ולכן הבלון יתנפח.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

חלקיקי האצטון תופחים וגדלים בגלל החימום, ולכן הבלון יתנפח.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

נכנס עוד אוויר לבלון בגלל החימום, ולכן הבלון יתנפח.

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

מספר חלקיקי האצטון בבלון עולה בגלל החימום, ולכן הבלון יתנפח.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

טמפרטורת הרתיחה של אצטון היא $56^{o}C$. בחרו במשפטים הנכונים: 

1.

ב-$56^{o}C$ האצטון הופך מנוזל למוצק.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

2.

ב-$56^{o}C$ האצטון הופך ממוצק לגז.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

3.

ב-$56^{o}C $ האצטון הופך מנוזל לגז.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

4.

ב-$56^{o}C$ האצטון הופך מגז לנוזל.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

5.

ב-$56^{o}C$ האצטון הופך ממוצק לנוזל.

 

כל הכבוד! תשובה נכונה חלקית תשובה נכונה תשובה לא נכונה

סרטון אינטראקטיבי

ניפוח בלון באמצעות אצטון ‒ סרטון אינטראקטיבי

הפעל סרטון
משך הפעילות- 10 דקות חט"ב, חט"ע
על הפעילות

התלמידים יצפו בסרטון המסביר כיצד לנפח בלון באמצעות אצטון, ויענו על שאלות הקשורות למודל החלקיקי ושינויים במצבי צבירה.

מושגים

נוזל, גז, רתיחה, טמפרטורת רתיחה

מערך שיעור

בוחרים ומתנסים: מצבי צבירה

שני שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו התלמידים עובדים בצוותים. הם בוחרים סרטון המתאר ניסוי או הדגמה שאותם אפשר לבצע בכיתה. על הניסוי או על ההסבר המדעי העומד מאחוריו להיות מקושרים לנושא של מצבי צבירה. התלמידים מתבקשים לנמק את בחירתם, ולאחר אישור המורה גם לרשום הוראות עבודה, ציוד וחומרים. בשיעור שלאחר מכן הם מבצעים את הניסויים ומציגים בפני הכיתה. הפעילות מאפשרת לתלמידים לבחור את הניסוי המועדף עליהם, וכך גם לקחת אחריות על התהליך כולו.

מושגים

המודל החלקיקי של החומר, נוזל, מוצק, גז, מעברים בין מצבי צבירה

מיומנויות

הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, טיפול במידע, מיומנויות חקר, פרזנטציה, שיתוף פעולה

מערך שיעור

מתנסים ומגלים: איך גזים מתנהגים?

שני שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו התלמידים יצפו בסרטון של ניפוח של בלון עם אצטון, וכן יעברו בתחנות שבהן יבצעו ניסויים פשוטים הממחישים את חוקי הגזים. בדיון בכיתה יסכמו את חוקי הגזים ואת משוואת הגזים האידאליים.

מושגים

מצב צבירה גז, השערת אבוגדרו, משוואת הגזים האידאליים, השפעה של שינוי טמפרטורה על הנפח והלחץ של גז; השפעת שינוי מספר מולי הגז על הנפח והלחץ של גז; השפעת שינוי נפח על הלחץ של גז ולהפך, שינוי לחץ על הנפח שהגז תופס

מיומנויות

בניית טיעון, הבניית ידע, מיומנויות חקר

מערך שיעור

צופים ומחליטים: שינוי כימי או שינוי פיזיקלי?

שיעור אחד
על הפעילות

בפעילות זו יצפו התלמידים בסרטונים שונים ויצטרכו לקבוע אם הפעולה המתרחשת בהם היא שינוי כימי או שינוי פיזיקלי. לאחר מכן יבחרו התלמידים תמונה המתארת שינוי כימי או פיזיקלי הקשור לחיי היום-יום שלהם. הם יכתבו עליה את הנושא, והאם מדובר בשינוי כימי או פיזיקלי. התלמידים יסבירו בכיתה מדוע החליטו כי זהו שינוי כימי או פיזיקלי.

מושגים

שינוי כימי, שינוי פיזיקלי

מיומנויות

הבניית ידע, חשיבה ביקורתית, מיומנויות חקר

מערך שיעור

מציגים את המודל החלקיקי: מצבי צבירה

שני שיעורים
על הפעילות

בפעילות זו התלמידים מתחלקים לקבוצות של 5–6 תלמידים. כל קבוצה מקבלת מהמורה קישור לסרטון אינטראקטיבי בנושא מצבי צבירה, המעברים ביניהם והשפעת הטמפרטורה על נפח הגז. כל קבוצה עונה על השאלות בסרטון האינטראקטיבי שקבלה, ולאחר מכן עליה להציג בפני הכיתה את המודל החלקיקי המסביר את התופעה שנצפתה בסרטון, כשכל תלמיד מגלם חלקיק בהצגה.

מושגים

מצבי צבירה, מוצק, נוזל, גז, המודל החלקיקי, רתיחה, עיבוי, היתוך, התמצקות, קיפאון, נפח גז.

מיומנויות

הבניית ידע, יישום ידע, יצירתיות, פרזנטציה, שיתוף פעולה