הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb
טכנולוגיה חדשות המדע

בינה מלאכותית משחקת מיינקראפט בהצלחה

מודל בינה מלאכותית ש"יודע לדמיין" מצא יהלומים במשחק המחשב הפופולרי (וגם כתב חלק מהכתבה הזו)
Getting your Trinity Audio player ready...

משחק המחשב מיינקראפט כבש את העולם עם מיליוני שחקנים פעילים בכל הגילים. בעולם המפוקסל של מיינקראפט, השחקנים צריכים בין השאר למצוא יהלומים או פריטים רבי ערך אחרים, לחצוב לשם כך לעומק האדמה, לחמוק ולהימנע ממפלצות וסכנות אחרות, ולתכנן היטב את המהלכים – בלי מפה או רמזים. שחקנים חדשים לומדים מניסוי וטעיה ומצפייה באחרים משחקים. לאחרונה, מערכת בינה מלאכותית בשם Dreamer (“חולם”) הגיעה להישג משמעותי – היא שיחקה במיינקראפט ומצאה יהלומים – לבד, בלי עזרה של בני אדם, ובלי לדעת מראש מה בכלל צריך לעשות.

מערכת Dreamer פותחה במעבדות  DeepMind והיא שייכת לדור חדש של אלגוריתמים שלומדים מתוך “דמיון”. במקום לפעול בשיטת ניסוי וטעייה, Dreamer בונה לעצמה מודל פנימי של העולם שבו היא פועלת. בתוך המודל הזה, היא יכולה לשער את תוצאות הפעולות שלה – לחזות מה יקרה אם תפנה שמאלה, תבנה גרזן, או תתחיל לחצוב. רק אחרי שהיא בודקת את האפשרויות ב”דמיון”, היא בוחרת מה כדאי לעשות ב”מציאות” של המשחק. הגישה הזו שונה מאוד משיטות הלמידה המוכרות בעולם הבינה המלאכותית, שדורשות בדרך כלל הרבה מידע מוקדם או תכנון שבו מוגדרים מראש השלבים או הכללים שעל פיהם תפעל המערכת. בניסוי הנוכחי Dreamer הצליחה להתמודד עם יותר מ-150 מטלות – כולן באותה תצורה, בלי לשנות שום קוד. מרשים? בהחלט.

בעזרת ניתוח התרחישים המודל לומד להבין את התשתית של כל סביבה במשחק. צילומי מסך מתוך המשחקים של Dreamer במיינקאפט | מקור: מאמר המחקר
בעזרת ניתוח התרחישים המודל לומד להבין את התשתית של כל סביבה במשחק. צילומי מסך מתוך המשחקים של Dreamer במיינקאפט | מקור: מאמר המחקר

למה דווקא מיינקראפט? משחק המחשב מיינקראפט הוא גן עדן או גיהנום למתכנני אלגוריתמים. הוא עולם פתוח, מורכב, מלא באתגרים ארוכי טווח, ואין בו דרך אחת נכונה לפעול. בדיוק בגלל זה הוא כלי מצוין  לבחינת יכולות של בינה מלאכותית. כאשר Dreamer הצליחה לא רק לשרוד, אלא גם למצוא יהלומים בכוחות עצמה – בלי לקבל דוגמה משחקן אנושי – החוקרים הבינו שהם עלו על משהו.  ההצלחה של Dreamer במיינקראפט היא הרבה יותר משעשוע שקשור במשחק מחשב. היכולת שלה ללמוד בלי הדרכה אנושית ולהסתגל למצבים חדשים משמעותית ביותר ויכולה להביא לפיתוחים עתידיים מסקרנים.

אבל אולי מה שמרתק במיוחד הוא שהגישה של Dreamer מזכירה קצת את הדרך שבה אנחנו, בני האדם, לומדים לפתור בעיות: אנחנו מדמיינים, מתכננים, משערים מה יהיו התוצאות – ואז פועלים. או לפחות אמורים לעשות כך. אם בינה מלאכותית יכולה “לדמיין” את העתיד כמו בני אדם, אולי היא גם תוכל להבין אותנו טוב יותר – ואולי יום אחד מערכות כאלה יעזרו לנו להתמודד עם אתגרים אמיתיים בעולם האמיתי: מרובוטים בבית, דרך כלי רכב אוטונומיים, ועד עוזרים חכמים בתעשייה וברפואה. בינתיים, אפשר רק לדמיין.

את שלד הכתבה כתבה הבינה המלאכותית ChatGPT. פרומפט, עריכה וגירסה עברית: עדי יניב

תכנים נוספים עבורך

היכונו לשובה של סטארשיפ: השבוע בחלל

נחשף עיצוב רכב הנחיתה על הירח של ספייס אקס, עיכוב בתוכנית החלל של הודו, לוויינים איראניים חדשים ופרידה מטלסקופ חלל ותיק. סיכום השבוע ברחבי היקום

calendar 7.11.2024
reading-time 7 דקות

זכר אלפא? זה לא כל כך פשוט

מחקר חדש מראה שדומיננטיות אצל פרימטים היא נושא סבוך, ושליטה מלאה של זכרים היא הרבה פחות נפוצה משחשבנו

calendar 1.8.2025
reading-time 6 דקות

המחקרים החדשים ביותר: מהנשמדע 7/6/2025

ריקוד האוכל של הפלמינגו, בעקבות האמניוטים הקדומים ואור ירוק לנץ הצייד