כשאנחנו חושבים על מתמטיקאים מקצועיים, אנחנו נוטים לדמיין אותם כאנשים רציניים ששקועים בכתיבת הוכחות אינסופיות באורכן, עם חריקות גיר על לוח, פרקי זמן ארוכים של בהייה בתקרה ומדפים עמוסי ספרים עבי כרס. התיאור הזה אינו מופרך כלל. ובכל זאת, לפעמים מתמטיקאים, ועמיתיהם הסטטיסטיקאים, מיטיבים לנסח בעיות מפתיעות עם צד משעשע. אחת הבעיות האלה מכונה בעיית מונטי הול, שכבר משמה הלא קונבנציונלי אפשר כנראה ללמוד דבר או שניים על ייחודה.
מונטה הלפרין נולד לפני 104 שנה בוויניפג שבקנדה למשפחה יהודית. הוא למד כימיה וזואולוגיה באוניברסיטת מניטובה, אבל לא עסק בתחומים האלה אפילו יום אחד אחרי תום לימודיו. אהבתו לתיאטרון ולמשחק הובילה אותו לעסקי הבידור ובשנות ה-50 הוא עבר דרומה לארצות הברית. תחת שם הבמה מונטי הול הוא הפך למנחה מצליח ופופולרי במיוחד של שעשועוני טלוויזיה מבדרים. אחד הלהיטים הגדולים שלו היה השעשועון “עשינו עסק” (Let’s Make a Deal) שכיכב על מסכי הטלוויזיה האמריקאית בשנות ה-60 וה-70.
השעשועון התבסס על פרסים יקרי ערך, כמו מכשירי חשמל למטבח, מערכת ריהוט לסלון הביתי או גולת הכותרת: מכונית. כדי לקחת את הפרס היו המתחרים צריכים לעשות את העסקה הנכונה עם המנחה. בעסקאות המשמעותיות יותר נדרשו המשתתפים לבחור בין שלוש דלתות, או וילונות, שמאחוריהם הסתתר פרס גדול, או לחלופין פריטים פחותי ערך ומגוחכים כמו דחליל, ראש מפוחלץ של אייל, מגבת גדולה לניגוב הדמעות ואפילו חיות משק כמו למה או עז.