הזמנת כרטיסים
heb
הזמנת כרטיסים
arrow heb
מדע וחברה גחלילית חדשות המדע

ובמקום השישי בעולם: מכון ויצמן למדע

מכון המחקר הישראלי שיפר השנה שוב את מקומו בדירוג ליידן CWTS, המעריך את השפעת הפרסומים המדעיים של מאות מוסדות אקדמיים ברחבי העולם
Getting your Trinity Audio player ready...

הישג מצוין למדע הישראלי: מכון ויצמן למדע ברחובות עלה למקום השישי בעולם בדירוג ליידן CWTS, שמודד מצוינות מחקרית. הדירוג, שפורסם ביום רביעי מטעם המרכז ללימודי מדע וטכנולוגיה באוניברסיטת ליידן (Leiden) בהולנד, הציב את המכון מקום אחד מעל אוניברסיטת אוקספורד הבריטית, וצמוד לאוניברסיטת סטנפורד שבמקום החמישי. בשנה שעברה (2024) הוא דורג עשירי.

מעבר לעצם הכבוד הכרוך בדירוג הגבוה, מיקום טוב במדדי מצוינות אקדמית כמו זה של אוניברסיטת ליידן עשוי להשפיע לטובה על תפקודם של אוניברסיטאות, מכללות ומכוני מחקר. הוא עשוי להיות משמעותי במיוחד השנה, בהתחשב בגל החרמות על מדענים ישראלים בעולם ובנזק שנגרם למכון ויצמן עקב פגיעת הטילים האיראניים לפני כמה חודשים. דירוג גבוה של מוסד, או של תחום ספציפי בתוכו – למשל מחקר ביולוגי או סוציולוגי – יכול לעזור מאוד למוסד לגייס תרומות ומענקים שיוכלו לממן מחקרים נוספים, כלי מחקר יקרים ועוד. כמו כן דירוג איכותי משתלב פעמים רבות במכלול השיקולים שמדרבן חוקרים מובילים וסטודנטים מצטיינים לתארים מתקדמים לקשור את גורלם עם מוסד אקדמי מסוים ולוותר על הצעות קורצות אחרות שקיבלו. יתר על כן, מצוינות מחקרית מעודדת שיתופי פעולה בין מדענים ברחבי העולם והפריה הדדית ביניהם.

לצד תרומתם של הדירוגים, חשוב להבין איך כל דירוג כזה נבנה ומה המיקום בו מבטא. מהם הקריטריונים שהוא בוחן ועד כמה שיטת הדירוג שלו אכן מייצגת את התכונות שהוא מבקש למדוד. מעבר לכך, קיימת הסכנה ששאיפת יתר של מוסדות לדירוג יוקרתי תכניס שיקולים זרים למערכות התקצוב והתגמול שלהם. כלומר במקום להנהיג מדיניות שמעודדת מחקר טוב והוראה איכותית, מוסדות עלולים להשקיע יותר במדדים שיכולים לשפר את הדירוג העולמי שלהם, על חשבון צעדים שישפרו את העשייה המדעית עצמה.

מה מודדים המדרגים?

דירוג מוסדות אקדמיים משרת מטרות רבות. מדינות משתמשות בכלי הערכה כאלה לצורך תקצוב ותכנון מערכתי, מכוני מחקר ואוניברסיטאות אוספים נתונים כדי לזהות מהם המוסדות המשפיעים ביותר ולהצביע על תהליכים והתפתחויות בעולם המחקר. גם כלי תקשורת וגופים עיתונאיים מפרסמים דירוגים משלהם. הדירוגים יכולים להתייחס למדדים רבים ומגוונים – מספר הפרסומים, איכותם, איכות ההוראה, שיעורי ההצלחה של בוגרי המוסד, זכיית חוקרים בפרסים נחשבים, מספר הסטודנטים ועוד כהנה וכהנה.

שלושת הדירוגים הוותיקים והמשפיעים ביותר הם דירוג QS של חברת קווקרלי סימונדס (Quacquarelli Symonds) העוסקת בניתוח נתונים בשדה החינוך, דירוג האוניברסיטאות של שבועון החינוך הבריטי Times Higher Education, ודירוג שנגחאי, שקרוי גם ARWU – ראשי תיבות של “דירוג אקדמי של אוניברסיטאות בעולם”.

אף על פי שכל הדירוגים שואפים לשקף את איכות העבודה המדעית של מוסדות מחקר בעולם, כל אחד מהם מודד קריטריונים אחרים ומעניק להם משקל אחר. המרכיב העיקרי בדירוג QS הוא ביקורת עמיתים, כלומר סקר שבו מדענים מעריכים את האיכות האקדמית של אוניברסיטאות שהם מכירים אך אינם המוסד שמעסיק אותם. המדד של הטיימס, לעומת זאת, משקלל יחד מרכיבים רבים, שהעיקריים שבהם הם ממוצע הציטוטים של המאמרים שפרסמו מדעני המוסד, שמעיד על השפעת המחקרים שנעשים בו, וכן סקר עמיתים הדומה לזה של QS. מדד שנגחאי משקלל פחות קריטריונים, שהבולטים שבהם הם מספר החוקרים והבוגרים של המוסד שזכו בפרסי נובל ובמדליית פילדס במתמטיקה, איכות הציטוטים של המאמרים שפורסמו מטעמו ומספר הפרסומים בכתבי העת המדעיים המובילים Nature ו-Science.

תזכורת לכך שמדע איכותי הוא תוצר של סקרנות, שיתוף פעולה והתמדה. בניין המנהלה של מכון ויצמן למדע ברחובות | צילום: Opachevsky Irina, Shutterstock
תזכורת לכך שמדע איכותי הוא תוצר של סקרנות, שיתוף פעולה והתמדה. בניין המנהלה של מכון ויצמן למדע ברחובות | צילום: Opachevsky Irina, Shutterstock

דירוג ליידן

פרויקט דירוג האוניברסיטאות של המרכז ללימודי מדע וטכנולוגיה (CWTS) באוניברסיטת ליידן בהולנד נולד בשנת 2007, ונבדל בכמה מרכיבים חשובים משאר הדירוגים הקיימים כיום. ראשית, בעוד רוב הדירוגים משקללים יחד נתונים שונים לציון כולל אחד, דירוג CWTS מציג דירוג נפרד לכל נושא, למשל השפעה מדעית או שיתופי פעולה מחקריים. גם בתוך אותו נושא אפשר לקבל כמה סוגי חתכים, שהדירוג בכל אחד מהם יהיה שונה. למשל במדד איכות הפרסומים אפשר לבחון בנפרד את שיעור המאמרים של החוקרים במוסד שנמצאים באחוזון העליון של המחקרים בתחומם, וכמה מהם נמצאים בחמישה, עשרה  וחמישים אחוז הראשונים.

עוד הבדל משמעותי מאוד הוא שדירוג ליידן אינו משתמש כלל בסקרים ושאלונים, אלא מתבסס על ניתוח סטטיסטי של מידע ביבליוגרפי – כלומר נתונים על מספר הפרסומים של חוקרי כל מוסד וההשפעה (ה”אימפקט”) שלהם. הנתונים עצמם מגיעים ממאגר הנתונים המסחרי “רשת המדע” (Web of science) של חברת Clarivate Analytics, שעוקב אחרי פרסומים מדעיים. מערך הדירוג של ליידן שואף גם לנרמל הבדלים בין תחומים, שפות וגדלים שונים של מוסדות אקדמיים, על ידי התמקדות בשיעור המאמרים המובילים בכל תחום. בנוסף, העיבוד הסטטיסטי מתחשב בשיתופי פעולה בין מוסדיים ומעניק לכל מוסד רק את החלק היחסי שלו בפרסום.

מבין כל החתכים האפשריים, זה שנחשב למשמעותי ביותר הוא שיעור הפרסומים שנמצאים בעשרת האחוזים העליונים של תחומם במספר הציטוטים שלהם. במדד הזה, מכון ויצמן למדע מדורג כאמור שישי בעולם: מתוך 2,422 פרסומים של חוקרי המכון בשנים 2023-2020, 446 (18.4 אחוזים) נמצאו בעשרת האחוזים המובילים של המאמרים המשפיעים ביותר בתחומם. “דירוג ליידן הוא תזכורת לכך שמדע איכותי הוא תוצר של סקרנות, שיתוף פעולה והתמדה – גם כשהמציאות סביבנו מטלטלת”, אמר נשיא מכון ויצמן למדע אלון חן לאתר מכון דוידסון.

בראש הדירוג הזה נמצא המכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT) עם 22.4 אחוז, ואחריו אוניברסיטת פרינסטון, המכון הטכנולוגי של קליפורניה (קאלטק) ואוניברסיטאות הרווארד ופרינסטון, כולן בארצות הברית. במקום השביעי אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, ואחריה אוניברסיטת נניאנג מסינגפור, האוניברסיטה הטכנית המלך עבדאללה בסעודיה ואוניברסיטת קיימברידג’ הבריטית. 

בדירוג הזה האוניברסיטה העברית בירושלים מדורגת 869 בעולם, הטכניון 875, אוניברסיטת תל אביב 999, בר-אילן 1,188, אוניברסיטת בן גוריון 1,278, אוניברסיטת חיפה 1,309 ואוניברסיטת אריאל 1,498.

60 מאמרים באחוזון העליון של ההשפעה מציבים את מכון ויצמן למדע במקום השמיני במדד המכובד הזה. כשמסתכלים על תחומי מחקר ממוקדים, המכון אף עולה מקום אחד בדירוג, למקום החמישי בעולם בשני תחומים: המחקר הרפואי והביו-רפואי ומדעי החיים וכדור הארץ.

הדירוג שהתפרסם השנה מתייחס כאמור לשנים 2023-2020. בשנתיים האחרונות התפרסמו דיווחים רבים על פגיעה בקשרים המדעיים של ישראל עם מדינות אחרות ומוסדות המחקר שלהם וצמצום או הפסקה של שיתופי פעולה. לצעדים כאלה עלולה להיות השפעה על מספר הפרסומים האקדמיים ואיכותם, וכתוצאה מכך גם על דירוגם של מוסדות אקדמיים ישראלים ומעמדם בקהילה המדעית. 

תכנים נוספים עבורך

“אמא לווייתנה, אני רוצה לינוק!”

בעזרת מיקרופונים ומצלמות וידאו שהוצמדו לגורים של לווייתן גדול סנפיר, מצאו החוקרים כיצד הגורים מבקשים מאימותיהם חלב

calendar 1.5.2025
reading-time 3 דקות

כלבים מחוננים לא שוכחים

שנתיים לאחר הניסוי שהראה את יכולות הלימוד המרשימות של כלבים מסוימים, ראו החוקרים שהכלבים גם זוכרים היטב מה למדו

calendar 8.9.2024
reading-time 2 דקות

מחלות ללא גבולות: השפעת בפתח

בהתפרצות החצבת הנוכחית בארץ מתו שמונה פעוטות לא מחוסנים, החל מבצע חיסוני השפעת ובצ’כיה התגלו למעלה מאלפיים חולים בצהבת A

calendar 29.10.2025
reading-time 3 דקות