הזמנת כרטיסים
he
הזמנת כרטיסים

תקנון, קריטריונים והנחיות לטורניר

הערה: במקרים ש בהם לא ניתן יהיה לקיים מפגשים “פנים מול פנים” עקב הנחיות של רשות מוסמכת או בהתאם
לשיקול הדעת של מכון דוידסון, יהיה רשאי מכון דוידסון לבצע רכיבים מסוימים מהתוכנית באופן וירטואלי/מקוון
במקום מפגשים “פנים מול פנים”, ואלו ייחשבו כחלק מהתוכנית והמזמין ישלם את התמורה המלאה .
טורניר הפיסיקה הבינלאומי הוא תחרות שנתית בין צוותים של בתי ספר תיכוניים מישראל ומחו”ל. מטרת הטורניר
היא לעודד הבנה בסיסית של עקרונות מדעיים בכלל ושל פיסיקה בפרט ופיתוח חשיבה מקורית ליישום
העקרונות האלה.
במסגרת התחרות תלמידי כיתות י”ב בבתי ספר מהארץ ומחו”ל שלומדים פיסיקה ברמה מוגברת )5
יח”ל(, מתכננים ובונים מנגנוני נעילה ל”כספות”. המנגנונים הללו צריכים להיות מבוססים על עקרונות פיסיקאליים.
הצוות המקצועי המוביל את הטורניר כולל מנחים מדעיים וסטודנטים מהפקולטה לפיסיקה שנמצאים בקשר ישיר,
אישי ורציף עם הקבוצות בארץ ובחו”ל. המנחים מלווים את הקבוצות לאורך כל תהליך בניית הכספות.
השופטים בתחרות פוגשים את הקבוצות המגיעות לשלב הגמר ובוחנים את איכות ומורכבות הכספות ואת רמת
ההבנה של התלמידים.
התחרות מפתחת חשיבה יצירתית תוך העמקה בעקרונות פיסיקאליים. היא משלבת חוויית למידה מאתגרת
ורציפה לאורך מספר חודשי הכנה. בתקופה שבה שיעור התלמידים הבוחרים במקצועות הפיסיקה הולך ופוחת,
אנו רואים בקידום טורניר הפיסיקה חשיבות רבה.
אפיון הקבוצות המשתתפות בתחרות:
.1 כל צוות כולל חמישה תלמידים לכל היותר .
.2 בעלי מוטיבציה אישית וקבוצתית
.3 בעלי יכולת עבודה עצמאית ובצוות
.4 בעלי אחריות אישית וקבוצתית
.5 בעלי כושר ניהול זמן ועמידה ביעדים
.6 תלמידים מצטיינים בפיסיקה
מספר הצוותים המשתתפים בטורניר : בית ספר רשאי לשלוח תלמידים לתחרות בהתאם למספר התלמידים
הלומדים במגמת פיסיקה בשכבת י”ב ונקבע על פי מפתח של קבוצה אחת על כל 20 תלמידים.
* בית ספר שמעוניין לשלוח צוות המורכב מתלמידי י”א, יפנה למפמ”ר הפיזיקה לקבלת אישור השתתפות.
האפשרות תישקל רק אם התלמידים האלה מסיימים את לימודי הפיסיקה בכיתה י”א.
.1 הנחיות לתכנון הכספת ולבנייתה:
.1 רעיון פיסיקאלי
• מנגנון פתיחת הכספת יכול להתבסס על תוכנית לימודיי הפיסיקה הנלמדים בבתיי הספר. נושאים מחוץ
לתכניי הלימוד מחייבים אישור של מנחה כבר בתחילת התהליך.
• הגשת הרעיון לבניית הכספת תתקבל על גבי טופס אלקטרוני בלבד. טפסים שיוגשו בכתב יד או בשרטוט
ידני לא ייבדקו ולא תישלח התראה.
• פריצת הכספת תתבסס על פתרון חידה פיסיקאלית שאליו אפשר להגיע תוך עשר דקות. המנגנון יתבסס
על הבנה פיסיקאלית, ולא על בסיס חישוב מסובך או יכולות מוטוריות מורכבות. על הצוות הבונה את
הכספת לוודא כי לא ניתן לפתוח אותה אלא באמצעות פתרון החידה. עם זאת כל פריצה ללא הפעלת כוח
תיחשב פריצה חוקית.
• כספת תכיל שתי חידות פיסיקאליות לכל היותר. כל האלמנטים הדרושים לקבוצה הפורצת כדי לפתור את
החידה הפיסיקאלית, כגון: הכלים שלרשותם, רכיבים משמעותיים במבנה הכספת, מעגלים חשמליים
צריכים להיות גלויים לעין או מפורטים.
• אין להוסיף לכספת רכיבים שאינם דרושים לצורך פתרון החידה הפיסיקאלית ושעלולים להטעות את
הפורצים )מסיחים(.
.2 הפיכות
כדי לאפשר מספר בלתי מוגבל של ניסיונות פריצה יש למנוע את האפשרות שהצוות הפורץ יבצע פעולה בלתי
הפיכה אשר תמנע את האפשרות לפרוץ את הכספת בהמשך. חשוב – לפורצים מותר לטעות בתהליך הפריצה!
הכספת צריכה לעמוד בטעויות אלו ולהיות מוכנה לניסיונות פריצה נוספים.
.3 חוזק ואמינות
הכספת צריכה להיות קשיחה ואמינה כדי שתעמוד במספר רב של ניסיונות פריצה ותיפתח רק על פי סדר
הפעולות המתוכנן.
.4 בטיחות
הכספת חייבת להיות בטיחותית ולא לגרום סכנה כלשהי לבריאות המשתמש. שימוש במתח גבוה, בגז, בחומר
כימי, באש או בכל גורם סיכון אחר ידרוש אישור מוקדם של צוות המנחים
הנחיות בטיחות לבניית כספת:
לייזרים.
מקובעים, ללא החזר קרן מחוץ לקופסא או ע”י מראות מחזירות, עוצמה שלא תעלה על mV.5
ספקים.
מתח ישר עד V30 , ללא שימוש במתח חילופין
חשמל מתח גבוה .
ללא חיבור לחשמל של מכשירים חשמליים של מכשירים שאין לדעת על תקינותם
אש .
שימוש באש חייב להיות מבוקר, במתקן סגור וללא חשיפה של התלמידים בשום צורה, עוצמת מינימלית ובחומרים
שמאפשרים בקרה
חנקן נוזלי.
אינו מותר לשימוש
.5 תחזוקה פשוטה
תחזוקת הכספת והבאתה למצב נעול אחרי הפריצה צריכים להיות פשוטים ולהיעשות בתוך פחות משלוש דקות.
יש להוסיף אפשרות לפתיחה מהירה של הכספת בלי צורך בפתרון החידה הפיסיקאלית, לצורך תחזוקה. יש
להקפיד שלקבוצה הפורצת לא תהיה גישה לפתיחה המהירה.
.6 חומרים
מכון דוידסון יספק חומרים לבניית תיבת הכספת ודלתה. על הקבוצה לספק לעצמה את שאר החומרים הדרושים.
ניקוד הכספת בטורניר הכספות הבינלאומי
הניקוד הסופי ייקבע על סמך ממוצע משוקלל של ארבעה מרכיבים:
1.ציוני צוות שופטים בכיר : 60 %מהניקוד הסופי.
כל קבוצה תיבחן על ידי צוות מקצועי בהרכב של שלושה שופטים: אנשי סגל ממכון ויצמן למדע, ממכון דוידסון
לחינוך מדעי ומורים נבחרים. כל שופט יבחן את חברי הקבוצה באופן אישי ונפרד.
ציון הקבוצה מתקבל מתוך דירוג הקבוצות אחת ביחס לשנייה, בהתאם להתרשמות השופטים מביצועי הקבוצות
ששפטו.
הקריטריונים שהשופטים יבחנו:
• תהליך פיתוח הרעיון התיאורטי – גיבוש הרעיון, ארגונו ומיזוג המידע.
• יידע והבנה – הפגנת ידע אישי וקבוצתי תוך הצגה רהוטה של העקרונות הפיזיקליים, שימוש בשפה
פיזיקלית, הבנה ושיתוף פעולה של כל חברי הצוות, יכולת לקשר לתופעות או לשימושים אחרים, הבנה
של הטכנולוגיה העומדת מאחורי הרכיבים.
• יישום – תפעול פשוט, רציף ואלגנטי שאינו מתחכם, כספת אסתטית ושימוש בחומרים המתאימים
למנגנון.
• איכות הצגה של הכספת בסרטון ובתיאור הכספת- ברור, מדויק ויצירתי.
.2 הערכת עמיתים: 30% מהניקוד הסופי.
התלמידים המתמודדים על פריצת הכספות יעבירו משוב על הכספות שניסו לפרוץ וידרגו אותן בהתאם
לקריטריונים.
ציון הקבוצה מתקבל מתוך דירוג הקבוצות אחת ביחס לשנייה, בהתאם להתרשמות העמיתים )הפורצים(
מהכספות והקבוצות שאותן העריכו.
הקריטריונים לדירוג:
• יישום – הכספת מאתגרת, מציגה רעיון מקורי, תפעול פשוט, רציף ואלגנטי שאינו מתחכם.
• איכות וגימור – כספת אסתטית, שימוש בחומרים המתאימים למנגנון.
• אינטראקציה עם חברי צוות הכספת – צוות הכספת גילה יחס אדיב והכספת הוגנת.
.3 הצלחות הצוות בפריצה לכספות אחרות : 10% מהניקוד הסופי.
הניקוד שיתקבל מתוך שכלול סעיפים 1-3 יקבע את דירוג הקבוצה בתחרות הבינלאומית.
.4 ציוני המנחים המדעיים: 20% מהניקוד הסופי בציון הבגרות .
ציון הקבוצה מתקבל מתוך דירוג הקבוצות אחת ביחס לשנייה, בהתאם להתרשמות המנחים מהתהליך השנתי של
הקבוצות שהנחו.
הציון שיתנו המנחים לצוות יתבסס על היכרות עם הקבוצה לאורך כל התהליך, מראשיתו ועד ליום התחרות. ציון
המנחים ישוקלל יחד עם הניקוד שתקבל הקבוצה בתחרות )סעיפים 1-4( ויקבע את הציון הסופי שתקבל הקבוצה
בבגרות המעבדה )90 או 100(.
הקריטריונים שהמנחים יבחנו:
• התנהלות הקבוצה – מהקבוצה מצופה לעבוד באופן מקצועי ועצמאי, לאורך כל חודשי ההכנה לטורניר,
תוך שיתוף פעולה עם המנחה, מתן עדכונים שותפים, התייחסות להערות ולהנחיות ולעמידה בלוח
זמנים.
• עבודת צוות – מעורבות של כל חברי הצוות בתהליך. כל חברי הצוות יודעים לתת הסברים על שאלות
המנחה.
• הבנה פיסיקאלית – הבנה של הפיסיקה שעליה מתבססת הכספת ופתרון הבעיות העולות בזמן הכנתה.
שימוש בשפה פיסיקאלית ויישום רעיונות פיסיקאליים בבניית הכספת.
• מוטיבציה והשקעה – חתירה לכספת איכותית, מוצלחת ולהבנה מיטבית של הפיסיקה העומדת
מאחוריה.
• התרשמות אישית.
ציון הבגרות בתום התחרות:
.1 שני השלישים העליונים ברשימת הדירוג של המשתתפים יקבלו ציון 100 בבחינת הבגרות במעבדה )ציון
בחינה(. ההמלצה נכנסה לתוקף מהתחרות שהתקיימה באביב תשע”ב .
.2 התלמידים שיימצאו בשליש האחרון בדירוג המשתתפים, יוכלו לקבל ציון 90 בבחינת הבגרות במעבדה
)ציון בחינה(. אם יבחרו בכך, יהיה עליהם להודיע על החלטתם בכתב בטופס שיפרסם הפיקוח עד
ליציאה לחופשת הפסח .ההמלצה נכנסה לתוקף מהתחרות שהתקיימה באביב תשע”ב .
דיווח ציונים לבגרות
דיווח תוצאות הטורניר למשרד החינוך יתבצע ע”י צוות דוידסון. הגשת ציוני בית הספר מתבצעת באמצעות
המערכת הממוחשבת הבית ספרית, בהתאם להנחיות משרד החינוך.
ההכנות ובניית הכספת ייעשו בבית הספר. במסגרת התוכנית יש להגיע למכון דוידסון לחינוך מדעי פעמיים
לאורך התקופה, בהתאם ללוח הזמנים ולהנחיות המנחים וביום התחרות עצמה.
ההתמודדות הסופית תיערך במכון דוידסון לחינוך מדעי , הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע ברחובות.
דמי השתתפות
עבור השתתפות בטורניר הישראלי יגבה תשלום מבתי הספר עבור כל אחד מהצוותים המייצגים אותו. התשלום
ייעשה בשלב אישור התוכנית וקבלת ערכה לבניית הכספת.
הערות חשובות
• הגשת הרעיון לבניית הכספת תתקבל על גבי טופס אלקטרוני בלבד. טפסים שיוגשו בכתב יד או
בשרטוט ידני לא ייבדקו ולא תישלח התראה.
• על הקבוצות לעמוד בכל אבני הדרך בהתאם ללוח הזמנים המופיע באתר. המשך ההשתתפות בטורניר
מחייב עמידה בכל היעדים . כמו כן יש לשמור על קשר רציף עם המנחה המדעי.
• סרטוני הכספות המשתתפות יפורסמו באתר.
טורניר הכספות בהיבט קיימות
כחלק מקהילה המחנכת לקיימות, ומתוך הבנה כי בניית כספת היא בניית מוצר, אנו פועלים להעלאת מודעות
תלמידי הכספות, להשפעה הסביבתית, אקולוגית וחברתית של בניית הכספות. זהו תהליך אותו נפתח בשנים
הקרובות ובשיתוף מורים המלווים את תלמידיהם. יש להדגיש כי היבט הקיימות יתקיים במקביל לתחרות בהפגנת
הידע, ההבנה והיישום של התלמידים בתחום הפיזיקה, ולא ישפיע על ציון ה בחינה בפיסיקה.
היבט הקיימות יוערך בקטגוריה עצמאית ונפרדת.
״כספות הקיימות״ תוערך על ידי שופטים מתחום הקיימות ותתייחס להיבטים הבאים: צרכנות יתר , מחזור ושימוש
חוזר
• שימוש ב רכיבים/ חומרים באופן חד פעמי או בעלי שימוש חוזר, ממוחזרים
• שימוש ברכיבים/ חומרים טובים יותר לסביבה )מבלי לפגוע בפיזיקה של המנגנון (
• רעיונות לשימוש נוסף / אחר לכספת אחרי התחרות – כלים לימודיים, כלי תצוגה, תפקיד בעל ערך , אחר
לקבלת מידע נוסף :
מנהלת התוכנית: נירית אלון 08-9344317
מנהלת אקדמית: ד”ר איה שקדי 08-9378340